MultiJet - nierówna praca, spadki mocy, duże spalanie...

Coś stuka, coś puka - zajrzyj tutaj

Moderatorzy: Majkel_B, Pols

MultiJet - nierówna praca, spadki mocy, duże spalanie...

Numer postu:#1  Postprzez michal.ol1 » Wt 10:03, 17 wrz 2013

Witam,
Zacznę od początku. Swoją przygodę z Pandą zacząłem w maju tego roku, gdy po 8 latach użytkowania jej przez sąsiadkę, która jeździła tylko około 5 km dziennie zakupiłem Pandę z przebiegiem 45 000 km ( :shock: ). Jak dotąd miałem do czynienia tylko z dieslami VW/Audi, więc wszelkie niedogodności w Pandzie zwaliłem po prostu na markę Fiat. Niestety, praca silnika zaczęła być coraz bardziej niepokojąca.
Auto było tankowane tylko na stacjach Shell, regularnie serwisowane w ASO, wszelkie rachunki potwierdzały, że EGR był czyszczony dosłownie "chwilę temu".

Najpierw myślałem, że to tylko kwestia zatkanego wlotu do InterCoolera, więc nawierciłem kilka otworów i było czuć poprawę (następnie po niedawnym spocie pod IKEA Katowice, powiększyłem otwory), ale dalej d**y nie urywało.

Nierówna praca. I to nie tylko przy rozruchu, co było już na forum opisywane, ale czasem też w czasie jazdy, po rozgrzaniu silnika mam wrażenie (ze słuchu), że jeden tłok żyje sobie swoim życiem w porównaniu do pozostałych. Towarzyszy temu oczywiście nieznaczny spadek mocy i dźwięki jak ze starego ursusa.

Spadki mocy. Słyszałem już od kilku osób, że przy deszczu i wilgoci to normalne w tych silnikach (choć mnie się wydaje to abstrakcją w 21 wieku, tym bardziej, iż w Corsach, gdzie też był ten motor montowany, nic takiego nie ma miejsca), ale sytuacja zdarza się też po dłuższym (dwa dni i więcej) postoju, jak i zupełnie losowo, nie wiadomo skąd. Często pomaga zatrzymanie się (gdy sie już porządnie rozgrzeje) i odpalenie go na nowo, ale to też nie zawsze. Owe spadki mocy są moim zdaniem nie tyle mało komfortowe, co niebezpieczne. Nawet gdy wystartuje z porządnego kopa na 1 biegu, to wrzucając bieg 2, obroty spadają do 1300 około, i rosną do 2000 tak powoli, że motyle mnie wyprzedają... Na autostradzie natomiast, nie mogę przekroczyć 3 000 obrotów ( 4 i 5 bieg) i nie mogę praktycznie wyprzedzić nic szybszego od tarpana... Na dodatek wciśnięcie pedału gazu do podłogi, wcale nie oznacza, jak mogłoby się wydawać, nagłego kopa, lecz duszenie się silnika i to niezależnie od tego, czy działa pozornie w porządku czy jest "osłabiony".

Duże spalanie. W silniku 130 konnym 1.9 TDI w golfie kombi, jakiego posiadają moi rodzice, spalanie kołysze się w okolicach 5l/100km, od 4.7 przy eco drivingu w cyklu mieszanym do 5.6 przy ołowianym bucie. W mojej pandzie natomiast, średnie spalanie przy delikatnej jeździe wynosi 5.6l, a szczytem osiągnięć przy tzw. jeździe "na emeryta" po samej autostradzie jest średnie spalanie 4.8l. Piszę tu o wartościach obliczonych na podstawie tankowań, ale wskazania komputera są bardzo zbliżone.

Na dodatek, mam wątpliwości co do działania ESP. Ewidentnie czuć, że czasem działa, a czasem nie...

To tyle narzekania, teraz moje przypuszczenia laika.

Na wcześniej wspomnianym już spocie, klubowicze stwierdzili, że przepływomierz jest ok. Po podłączeniu kompa przez Vito (którego pozdrawiam :D ), wyskoczył jednak błąd P1102, którego znaczenia nikt jednak nie znał. Sprawdziłem, w tłumaczeniu na j. polski - "wartość w przedziale, lecz poniżej oczekiwań". Czy jest możliwe, że jest on przytykany przez smoły wypadające z EGR-u lub coś innego?

Ad. nierówna praca. Podobnie jak u kolegi opisującego już kłopot, świece były wymieniane nie raz przez poprzedniego właściciela (bo to mąż sąsiadki ciągle jeździł do ASO i się nim zajmował), m.in. niedawno przed zakupem, wiec to możliwe, żeby tak szybko padały? Czy może być jeszcze jakiś powód nierównej pracy?

Ad. spadki mocy. Na spocie kilka osób twierdziło, że przez jakąś śrubkę w podszybiu dostaje się woda i trzeba ją uszczelnić. Tylko jak się tak zastanowiłem, to niby gdzie dokładnie ta woda miała by się dostawać? Czy są jakiś jeszcze inne miejsca, gdzie woda mogła by szkodzić jakimś ważnym podzespołom silnika? Kable? Bezpieczniki?
Czy jest możliwe, żeby któryś z filtrów (powietrza, paliwa) był na tyle zapchany, żeby uniemożliwiać prawidłowy przepływ płynu?
Czasem myślę, że te zduszenie przy opisywanej wcześniej zmianie biegów z 1 na 2 ma coś wspólnego z działaniem ESP, jest to możliwe?

No i na koniec, moje ostatnie przypuszczenie. Czy jest możliwe, aby większość opisanych problemów była spowodowana rozregulowanymi wtryskami? Tłumaczyłoby to w sumie spalanie, duszenie silnika, nierówną pracę, ale zanim pojadę do warsztatu wolę spytać osób obeznanych w temacie lepiej niż ja :)

Będę wdzięczny za każdą okazaną pomoc, a za celne uwagi nie omieszkam się odwdzięczyć materialnie :D

Pozdrawiam wszystkich i baaardzo proszę pomoc,
Michał
michal.ol1
Specjalista
 
Posty: 345
Dołączył(a): Śr 17:07, 26 cze 2013
Lokalizacja: Chiny
Panda: 1.3 MultiJet
Imię: Michał

Re: MultiJet - nierówna praca, spadki mocy, duże spalanie...

Numer postu:#2  Postprzez Deacon » Wt 11:44, 17 wrz 2013

Błąd P1102 to błąd przepływomierza. Odepnij kostkę od przepływki i sprawdź jak jedzie - jak będzie poprawa to przepływka do wymiany.
Co do wilgoci to polecam viewtopic.php?f=5&t=2246&start=15#p56963
Jak takie małe przebiegi były robione to może katalizator przytkany?
Ostatnio edytowano N 12:23, 13 wrz 2015 przez Romix13, łącznie edytowano 1 raz
Powód: Poprawiono link.
Deacon
Admin na emeryturze
 
Posty: 5199
Dołączył(a): So 18:29, 23 paź 2010
Lokalizacja: Radzionków
Wiek: 43
Panda: Ford Fiesta Mk7 1.6 Motorsport
Imię: Michał

Re: MultiJet - nierówna praca, spadki mocy, duże spalanie...

Numer postu:#3  Postprzez michal.ol1 » Śr 17:58, 18 wrz 2013

Faktycznie, do filtra lała się woda z tej śrubki, tym bardziej dla tego, że baran z ASO który wymieniał filtr powietrza wgniótł jego część do środka i porwał uszczelkę... :/
Ale pytanie do Ciebie Michał ( Deacon ), czy uszczelnienie tej śrubki, filtra powietrza i wspomnianym w odnośniku EGR przynosi odczuwalną poprawę???

Co do przepływki - muszę sprawdzić. Natomiast jak sprawdzić, czy katalizator jest zapchany? Bo to w sumie całkiem realne...

Czy ktoś jeszcze ma jakieś spostrzeżenia? Uwagi? Przypuszczenia? Bardzo proszę o pomoc :)
michal.ol1
Specjalista
 
Posty: 345
Dołączył(a): Śr 17:07, 26 cze 2013
Lokalizacja: Chiny
Panda: 1.3 MultiJet
Imię: Michał

Re: MultiJet - nierówna praca, spadki mocy, duże spalanie...

Numer postu:#4  Postprzez Deacon » Śr 19:34, 18 wrz 2013

Co do uszczelnienia śrubki to tak - czuć poprawę. Po prostu po deszczu auto normalnie odpala i jedzie. Wcześniej były trudności z odpaleniem po ulewie i zaniki mocy. EGR nie uszczelniałem bo nie ma takiej potrzeby.
Za zaniki mocy może być też odpowiedzialny właśnie EGR - jak się przycina albo jest zawalony. Ale piszesz, że był czyszczony - tylko jak? Wyciągali go czy jakimś środkiem w sprayu czyścili? Jak wyciągali to może coś źle podpięli albo coś innego spartolili?
Przydało by się porobić logi dynamiczne i wtedy byś wiedział. Może napisz do Cinka z Cinsoftu i spytaj ile by wziął za taką diagnostykę.
Żeby sprawdzić kat najlepiej go wyjąć ale w naszym silniku to jest sporo zabawy.
Deacon
Admin na emeryturze
 
Posty: 5199
Dołączył(a): So 18:29, 23 paź 2010
Lokalizacja: Radzionków
Wiek: 43
Panda: Ford Fiesta Mk7 1.6 Motorsport
Imię: Michał

Re: MultiJet - nierówna praca, spadki mocy, duże spalanie...

Numer postu:#5  Postprzez OsiemKilo » Śr 20:09, 18 wrz 2013

Check engine sie nigdy nie zapalił?
https://driiive.com/8kilo/FiatPanda/ <-- Zobacz moją pandę na Driiive.com
OsiemKilo
Maniak
Avatar użytkownika
 
Posty: 1762
Dołączył(a): N 17:00, 08 kwi 2012
Lokalizacja: Wrocław
Wiek: 35
Panda: 1,3 Mjet Van
Imię: Sławek

Re: MultiJet - nierówna praca, spadki mocy, duże spalanie...

Numer postu:#6  Postprzez michal.ol1 » Śr 20:21, 18 wrz 2013

W takim razie jak najszybciej muszę pobawić sie w króla silikonu, bo zbliżają się dżdżyste dni.

Wiem tylko, że był ogółem 2x czyszczony (w ASO)... ale jak? Pojęcia nie mam, a poprzedni właściciel pewnie też. Napisze do niego i spróbuje też na hamowni na uczelni.

Na nie/szczęście żadne niepokojące kontrolki się jeszcze nie świeciły.
michal.ol1
Specjalista
 
Posty: 345
Dołączył(a): Śr 17:07, 26 cze 2013
Lokalizacja: Chiny
Panda: 1.3 MultiJet
Imię: Michał

Re: MultiJet - nierówna praca, spadki mocy, duże spalanie...

Numer postu:#7  Postprzez Deacon » Śr 21:26, 18 wrz 2013

U mnie też się kontrola EGR nie świeciła a jak go Cinek wyłączył w sofcie to silnik od razu odżył :)
Deacon
Admin na emeryturze
 
Posty: 5199
Dołączył(a): So 18:29, 23 paź 2010
Lokalizacja: Radzionków
Wiek: 43
Panda: Ford Fiesta Mk7 1.6 Motorsport
Imię: Michał

Re: MultiJet - nierówna praca, spadki mocy, duże spalanie...

Numer postu:#8  Postprzez OsiemKilo » Śr 21:59, 18 wrz 2013

To jak nie masz kontrolki ECU/silnika to wporzo, bo wtedy rozszerzyła by się lista potecjalnych usterek. To co pisał Deacon to opcje obowiązkowe do sprawdzenia. Jakby co to prościej i pewnie taniej będzie poszukać kogos kumatego z FESem w twojej okolicy i zrobić jazde próbną z odczytem parametrów takich jak: pozycja zaworu EGR i oczekiwana pozycja zaworu EGR, masy powietrza zmierzona i oczekiwana i tak samo wtryskiwacze ile mierzą i ile przewiduje ECU. Co do mas powietrza to kilku procentowe odchyły są jeszcze w normie ale większe już nie. Wtedy leży przepływka albo masz nieszczelnośc układu dolotu powietrza.

Co do czyszczenia samego EGR to z reguły jest to półśrodek bo jak wyczyścili sam zawór to i tak reszta będzie zawalona sadzą, czyli kolektor dolotowy i kanały dolotowe w głowicy.
https://driiive.com/8kilo/FiatPanda/ <-- Zobacz moją pandę na Driiive.com
OsiemKilo
Maniak
Avatar użytkownika
 
Posty: 1762
Dołączył(a): N 17:00, 08 kwi 2012
Lokalizacja: Wrocław
Wiek: 35
Panda: 1,3 Mjet Van
Imię: Sławek

Re: MultiJet - nierówna praca, spadki mocy, duże spalanie...

Numer postu:#9  Postprzez michal.ol1 » Śr 9:11, 16 paź 2013

Czy osoby chwalące się niskim spalaniem w MJet, mają działające ESP? Czy możliwe żeby ESP było powodem wzrostu spalania średniego o 1L/100km?
michal.ol1
Specjalista
 
Posty: 345
Dołączył(a): Śr 17:07, 26 cze 2013
Lokalizacja: Chiny
Panda: 1.3 MultiJet
Imię: Michał

Re: MultiJet - nierówna praca, spadki mocy, duże spalanie...

Numer postu:#10  Postprzez Tetsuro » Pt 11:09, 25 paź 2013

Nie wiem jak jest w pandziorze ale dam do myślenia. Żona ma opla vectre 2.0 dti . Były takie same sytuacje i ręce mi opadały. Przyczyna błacha i śmieszna zarazem. Jest tam sporo cieniutkich wężyków do sterowania zaworkami i jeden z nich był troszkę pęknięty.
Tetsuro
Profesjonalista
 
Posty: 401
Dołączył(a): N 13:43, 08 wrz 2013
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Panda: 1.1 + LPG *śnieżynka*
Imię: Dariusz

Re: MultiJet - nierówna praca, spadki mocy, duże spalanie...

Numer postu:#11  Postprzez michal.ol1 » So 21:43, 02 lis 2013

Dziękuję wszystkim za pomoc :)

Wyeliminowałem spadki mocy, nierówną pracę oraz duszenie sie silnika poprzez wymianę porwanego filtra powietrza, uszczelnienie "sławnej" śrubki i porządne wyczyszczenie przepływomierza. Także jest progres :D

Natomiast dalej nie potrafię wygrać z ZA wysokim spalaniem... Czy ktoś ma jakieś pomysły?

Tetsuro - Twoja sugestia odnosi się również do spalania?
michal.ol1
Specjalista
 
Posty: 345
Dołączył(a): Śr 17:07, 26 cze 2013
Lokalizacja: Chiny
Panda: 1.3 MultiJet
Imię: Michał

Re: MultiJet - nierówna praca, spadki mocy, duże spalanie...

Numer postu:#12  Postprzez paulo88 » So 23:53, 02 lis 2013

Jeżeli pali ci ok 5,6 na mieście to to jest dobry wynik, u mnie na krótkich dystansach pali nawet i 6 jak mocno przycisnę. Obecnie jeźdżę na oleju Gulf 5W40 i nie widzę różnicy w spalaniu między nim a Selenią 5W40. Na trasie przy jeździe 130 km/h wziął mi równe 4 litry.

Sprawdziłem FES'em EGR, błąd P0401. Gdybym miał wiedzę jak go wyłączyć programowo, to zrobiłbym to sam. Muszę zweryfikować informacje w google ;).

Deacon - widzę, że w Cinsofcie wszystko zrobiłeś i jesteś zadowolony. Która możliwość będzie najlepsza:
1. Wyczyścić mój zawór po raz kolejny i zaślepić go zaślepką
2. Kupić sprawny używany, wyczyścić go i nie zaślepiać, zostawić działający
3. Kupić sprawny używany, wyczyścić i zaślepić

Czy w przypadku 1 możliwości nic złego się nie będzie działo jak zaślepię wyczyszczony, ale niesprawny zawór?
paulo88
Świeżak
Avatar użytkownika
 
Posty: 17
Dołączył(a): Pn 0:27, 04 cze 2012
Lokalizacja: Sosnowiec
Panda: 1.3 Multijet Dynamic
Imię: Paweł

Re: MultiJet - nierówna praca, spadki mocy, duże spalanie...

Numer postu:#13  Postprzez michal.ol1 » N 0:55, 03 lis 2013

Sęk w tym, że mój rekord w trasie przy predkosci max 90 km/h to 4.8 l / 100km...
michal.ol1
Specjalista
 
Posty: 345
Dołączył(a): Śr 17:07, 26 cze 2013
Lokalizacja: Chiny
Panda: 1.3 MultiJet
Imię: Michał

Re: MultiJet - nierówna praca, spadki mocy, duże spalanie...

Numer postu:#14  Postprzez paulo88 » N 4:10, 03 lis 2013

Sprawdzałeś teraz, po tych wszystkich zabiegach? Gdzie tankujesz? Jaki olej masz zalany? Niemożliwe, że tak dużo pali. Lałeś jakiś specyfik, np. STP do czyszczenia wtryskiwaczy diesla? Na pewno nie zaszkodzi, możesz spróbować wlać najdroższej ropy np. na Shellu (robiąc zakupy w Lidlu za >50 zł dostajesz zniżkę 30 gr jeżeli kupisz więcej niż 20l ropy) do tego wlej 60% buteleczki STP do czyszczenia wtryskiwaczy diesla i w drogę. Ciekaw jestem jakie będzie wówczas spalanie, spróbować można.
paulo88
Świeżak
Avatar użytkownika
 
Posty: 17
Dołączył(a): Pn 0:27, 04 cze 2012
Lokalizacja: Sosnowiec
Panda: 1.3 Multijet Dynamic
Imię: Paweł

Re: MultiJet - nierówna praca, spadki mocy, duże spalanie...

Numer postu:#15  Postprzez michal.ol1 » N 15:02, 03 lis 2013

No właśnie nie tankowałem jeszcze więc nie liczyłem też średniego po tych zabiegach, ale obserwując cały czas podczas jazdy spalanie chwilowe jakie pokazuje komputer nie widzę różnicy :/ tankuje na Shellu (nie tylko jak jest ta promocja :D) albo na makro, więc to dobrej jakości paliwo. Dodatków nie dolewałem, więc dziękuję za radę, muszę spróbować :) STP to jest nazwa jakiegoś konkretnego specyfiku? Gdzie taki kupić?

Co do V-power Diesel na Shellu --> pracowałem kiedyś po maturze na takowej stacji i wiem jaki jest jego skład. Otóż zawiera m.in. dodatek skroplonego gazu ziemnego (metanu) co może i daje symboliczny wzrost mocy, ale czyni to paliwo ZNACZNIE bardziej suchym, a to nie wpływa korzystnie ani na silnik, ani na wtryski (czy to CommonRail czy pompo wtryskiwacze). Silnik chodzi wyczuwalnie głośniej, a i spalanie nie maleje w żadnym wypadku (testowane na 1.9 TDI VW). Także paliwo stanowczo odradzam! Nie dajcie się naciągnąć przez tzw. podjazdowych na stacjach Shell ;) A czemu w takim razie w ogóle na Shell tankuje? Zwykły diesel i benzyna nie różni się niby niczym od tych na innych stacjach, ale wiem przynajmniej, że nie są "chrzczone" :) Cysterny są nie oznakowane, zaplombowane, więc można mieć nadzieję, że po drodze z rafinerii nie miały przystanków :D
michal.ol1
Specjalista
 
Posty: 345
Dołączył(a): Śr 17:07, 26 cze 2013
Lokalizacja: Chiny
Panda: 1.3 MultiJet
Imię: Michał

Następna strona

Powrót do Mechanika - problemy techniczne

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 37 gości

cron