Fiat Panda II - kompleksowy problem techniczny

Coś stuka, coś puka - zajrzyj tutaj

Moderatorzy: Majkel_B, Pols

Fiat Panda II - kompleksowy problem techniczny

Numer postu:#1  Postprzez armin1986 » N 18:35, 19 lut 2017

Witam zacnych forumowiczów,

Jestem nowy na forum, jednak ośmielę się od razu prosić o wsparcie. Od dłuższego czasu mam poważne problemy z moim Pandarghini. Moja wiedza silnikowa wymiękła, a co więcej, żaden specjalista nie wie jak skutecznie ugryźć temat, nakreślając tylko potencjalne punkty zapalne, które trzeba zweryfikować lub wymienić.
Silnik: 1.1, 40kW, 8V, 2005r., silnik w kondycji dobrej, przebieg 120kkm, nie katowany, zadbany, 1,5 roku temu gruntowny remont, wymienione wszystkie uszczelniacze olejowe, głowica planowana.

Specyfika problemu:
• Od jakiegoś czasu silnik pracuje nierówno na biegu jałowym, choć zjawisko to nie występuje zawsze. Lekkie skubanie jest wyczuwalne w kabinie a także zauważalne wzrokowo. Zaobserwowałem, że skubanie silnikiem nasila się podczas zatankowania baku do ¾ lub 1/1. W miarę obniżania poziomu paliwa problem z nierównym biegiem jałowym ustępuje (po uprzednim skasowaniu błędów ‘misfires_nr_cylindr,) aczkolwiek obserwacja nr 2 utrzymuje się cały czas (patrz poniżej)
• Silnik nie przyspiesza płynnie przy dużym obciążeniu (mocne naciśnięcie pedału przepustnicy) od niskich prędkościach obrotowych. Silnikiem skubie i „żabkuje” najczęściej na drugim i trzecim biegu podczas rozpędzania. Innymi słowy silnik mozolnie i nierówno zbiera się na obroty. Aby się rozpędzić muszę przyspieszać bardzo delikatnie. Zjawisko występuje zawsze, jestem w stanie wywołać go w każdej chwili.

Wykonane naprawy lub zauważone obserwacje:
• Wymiana świec zapłonowych
• Wymiana kabli wysokiego napięcia
• Wymienione wszystkie cewki zapłonowe
• Wymiana listwy wtryskowej wraz z wtryskiwaczami
• Zweryfikowane ciśnienie na listwie wtryskowej manometrem (wskazanie około 3,5 bara w różnych punktach pracy silnika).
• Błędy skasowane programem EcuScan. Błędy wynikały z gubienia zapłonów („misfires_cylinder#”, nr cylindrów zmieniały się – procedura kasowania była powtarzana kilkakrotnie).
• Po wymianie kabli i cewek nie zauważono przeskakiwania iskry bądź przebicia (zweryfikowano w ciemnym garażu po uprzednim popryskaniu wodą kabli i złączy konektorowych cewek)
• Nasilanie nierównej pracy silnika przy wysokich wskazaniach poziomu paliwa w baku spowodowało, że zweryfikowałem stan pompy paliwa (bez szlamu i zatkania smoku). Elektrozawór odprowadzający pary paliwa do dolotu wydaje się pracować dobrze (wykonany test EVAP programem Fiat EcuScan). Być może to odpowietrzenie baku? – jeździłem z otwartym korkiem paliwa, lecz problem się utrzymuje.
• Wykonałem test nastawnika biegu jałowego (Fiat EcuScan) - OK
• Podczas manualnego gwałtownego uchylania przepustnicy na lince, zauważyłem faktycznie że silnikiem jakby skubie (mozolnie zbiera się na obroty), a cała jednostka napędowa dziwnie „napina się” na lewej poduszce (pewnie jest już zużyta, choć zapewne zjawisko to do pewnego stopnia jest normalne).
• Wykluczam złe ustawienie rozrządu lub jego przeskoczenie, ponieważ silnik jest w stanie pracować równo na biegu jałowym i podczas różnych punktów pracy
• Silnik po nagrzaniu pracuje cicho, na zimnym lekko stukają zawory
• Silnik zapala bez problemu na zimno i gorąco

Diagnozy bądź sugestie specjalistów:
• Gniazda zaworowe za ciasne (nie bardzo rozumiem jednak merytorykę tej propozycji – jaki miała by wpływ na usterkę)
• Raczej wykluczane jest złe funkcjonowanie zaworu EVAP
• Czujniki podejrzane (MAP sensor, czujnik prędkości obrotowej wału wraz z czujnikiem fazy, czujnik położenia przepustnicy bądź nastawnik biegu jałowego) – jednym słowem istna loteria (program diagnostyczny nie zwrócił żadnego błędu z tym związanego

Zwracam się o pomoc i łaskawość forumowiczów, być może ktoś miał podobny problem bądź ma pomysł na rozwiązanie problemu.

Uprzejmie wszystkim dziękuję za pomoc

Pozdrawiam
armin1986
Świeżak
Avatar użytkownika
 
Posty: 11
Dołączył(a): N 16:40, 19 lut 2017
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Panda: 1.1 8V 40kW 2005r.
Imię: Bartek

Re: Fiat Panda II - kompleksowy problem techniczny

Numer postu:#2  Postprzez Albercik » N 21:04, 19 lut 2017

Jest tylko jedna odpowiedź, wielokrotnie opisywana na forum, z doraźnie takimi objawami.

Filtr oparów paliwa.
Mój passat na motostat.pl:Obrazek

Informacje, porady, części: 666-013-348

Zabawy z CAN'em: http://canbusfreaks.ovh/blog/
Albercik
Klubowicz na emeryturze
Avatar użytkownika
 
Posty: 2697
Dołączył(a): Śr 20:57, 13 lip 2016
Lokalizacja: Warszawa
Wiek: 38
Panda: Passat 3C Variant 2008 2.0TDI DSG
Imię: Tomasz

Re: Fiat Panda II - kompleksowy problem techniczny

Numer postu:#3  Postprzez armin1986 » N 23:08, 19 lut 2017

Witam,

dziękuję bardzo za sugestię.

Gdzieś tam krążyłem wokół tego filtra. Na forum odnalazłem próby kombinowania z górnym kablem prowadzącym do przepustnicy. Sugerujesz wymianę całego pochłaniacza czy raczej jakieś rozwiązanie kombinowane (ucinanie i zatykanie górnego przewodu)?

Pozdrawiam serdecznie
armin1986
Świeżak
Avatar użytkownika
 
Posty: 11
Dołączył(a): N 16:40, 19 lut 2017
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Panda: 1.1 8V 40kW 2005r.
Imię: Bartek

Re: Fiat Panda II - kompleksowy problem techniczny

Numer postu:#4  Postprzez Albercik » N 23:35, 19 lut 2017

Zadałeś to pytanie złej osobie. Ja uważam tak: tylko nowe i tylko oryginał. Żadnej druciarni.
Mój passat na motostat.pl:Obrazek

Informacje, porady, części: 666-013-348

Zabawy z CAN'em: http://canbusfreaks.ovh/blog/
Albercik
Klubowicz na emeryturze
Avatar użytkownika
 
Posty: 2697
Dołączył(a): Śr 20:57, 13 lip 2016
Lokalizacja: Warszawa
Wiek: 38
Panda: Passat 3C Variant 2008 2.0TDI DSG
Imię: Tomasz

Re: Fiat Panda II - kompleksowy problem techniczny

Numer postu:#5  Postprzez Zygfryc » Pn 11:01, 20 lut 2017

Kolego na allegro jest pewnie użytkownik który sprzedaje nowe(leżaki magazynowe) wystarczy wpisać "filtr oparów paliwa", koszt 50zł.
Zygfryc
Świeżak
 
Posty: 13
Dołączył(a): Pn 12:36, 28 lip 2014
Lokalizacja: Kraków
Panda: van
Imię: Mateusz

Re: Fiat Panda II - kompleksowy problem techniczny

Numer postu:#6  Postprzez armin1986 » Pn 19:40, 20 lut 2017

Dziękuje za szczerą odpowiedź ale jednocześnie za profesjonalizm #Albercik

Tak, znalazłem tą aukcję., dziękuję #Zygfryc.

Spróbuję rozpiąć filtr, sprawdzę jak zachowuje się silnik. Jeśli potwierdzę usterkę to przystąpię do naprawy. Dam znać.

Pozdrawiam
armin1986
Świeżak
Avatar użytkownika
 
Posty: 11
Dołączył(a): N 16:40, 19 lut 2017
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Panda: 1.1 8V 40kW 2005r.
Imię: Bartek

Re: Fiat Panda II - kompleksowy problem techniczny

Numer postu:#7  Postprzez Albercik » Pn 20:59, 20 lut 2017

Co jak co, ale do Pandy można kupić większość części nowych i oryginalnych za śmieszne pieniądze w porównaniu z innymi markami, więc IMO warto położyć te parę groszy za oryginał, niż kupić zamiennik i nie móc spać po nocach w obawie, że ktoś, przechodząc obok z petem w łapie - wysadzi mi auto w powietrze.
Mój passat na motostat.pl:Obrazek

Informacje, porady, części: 666-013-348

Zabawy z CAN'em: http://canbusfreaks.ovh/blog/
Albercik
Klubowicz na emeryturze
Avatar użytkownika
 
Posty: 2697
Dołączył(a): Śr 20:57, 13 lip 2016
Lokalizacja: Warszawa
Wiek: 38
Panda: Passat 3C Variant 2008 2.0TDI DSG
Imię: Tomasz

Re: Fiat Panda II - kompleksowy problem techniczny

Numer postu:#8  Postprzez armin1986 » Pn 21:51, 20 lut 2017

Zgadzam się. Ja również nie preferuję fuszerki, natomiast czasem z uwagi na brak czasu decyduję się na rozwiązania doraźne - tymczasowe.

Szperałem jeszcze przy wozie, nasunęło się pytanie: to faktycznie może być pochłaniacz, natomiast skąd pewność że to nie jest uszkodzony elektrozawór? Czy da się to jakoś zweryfikować?
Rozpinając wtyczkę zaworu dziwne ale nie zwrócił mi błędu. Na jałowym wyczuwalne były delikatne wibracje. Słychać tyrkotanie (z okolic przepustnicy).
Po demontażu osłony filtra, jest on w opłakanym stanie, cały ubłocony...szkoda gadać. Nie demontowałem dalej, choć korciło mnie zdemontowanie górnego przewodu i zaślepienie.
armin1986
Świeżak
Avatar użytkownika
 
Posty: 11
Dołączył(a): N 16:40, 19 lut 2017
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Panda: 1.1 8V 40kW 2005r.
Imię: Bartek

Re: Fiat Panda II - kompleksowy problem techniczny

Numer postu:#9  Postprzez Albercik » Pn 23:35, 20 lut 2017

Jaki elektrozawór?
Mój passat na motostat.pl:Obrazek

Informacje, porady, części: 666-013-348

Zabawy z CAN'em: http://canbusfreaks.ovh/blog/
Albercik
Klubowicz na emeryturze
Avatar użytkownika
 
Posty: 2697
Dołączył(a): Śr 20:57, 13 lip 2016
Lokalizacja: Warszawa
Wiek: 38
Panda: Passat 3C Variant 2008 2.0TDI DSG
Imię: Tomasz

Re: Fiat Panda II - kompleksowy problem techniczny

Numer postu:#10  Postprzez armin1986 » Pn 23:57, 20 lut 2017

Elektrozawór EVAP - zawór regulujący przepływ par paliwa do układu dolotowego. On mnie jeszcze zastanawia czy może to on nie szwankuje.
armin1986
Świeżak
Avatar użytkownika
 
Posty: 11
Dołączył(a): N 16:40, 19 lut 2017
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Panda: 1.1 8V 40kW 2005r.
Imię: Bartek

Re: Fiat Panda II - kompleksowy problem techniczny

Numer postu:#11  Postprzez arnold » Wt 11:30, 21 lut 2017

EVAP jeśli jest bez napięcia powinien być szczelnie zamknięty. Zawsze możesz w celach diagnostycznych zaślepić go po zdjęciu przewodu w komorze silnika.

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka
arnold
Wymiatacz
 
Posty: 1380
Dołączył(a): So 17:22, 16 sie 2014
Lokalizacja: Gliwice
Wiek: 35
Panda: Była, a jest Dacia Duster 2020
Imię: Arnold

Re: Fiat Panda II - kompleksowy problem techniczny

Numer postu:#12  Postprzez Albercik » Wt 12:44, 21 lut 2017

Patrzyłem na schematy. Według elearna - ten zawór ma oznaczenie L010 i ma on tylko dwa przewody - sygnałowy z ECU i masę. Odpięcie wtyczki od niego nie wywali błędu na kompie, bo ECU nie ma komunikacji dwukierunkowej z zaworem.
Mój passat na motostat.pl:Obrazek

Informacje, porady, części: 666-013-348

Zabawy z CAN'em: http://canbusfreaks.ovh/blog/
Albercik
Klubowicz na emeryturze
Avatar użytkownika
 
Posty: 2697
Dołączył(a): Śr 20:57, 13 lip 2016
Lokalizacja: Warszawa
Wiek: 38
Panda: Passat 3C Variant 2008 2.0TDI DSG
Imię: Tomasz

Re: Fiat Panda II - kompleksowy problem techniczny

Numer postu:#13  Postprzez arnold » Wt 13:10, 21 lut 2017

Wywala błąd, bo kiedyś wymusiłem i wydaje mi się że ma więcej przewodów.
arnold
Wymiatacz
 
Posty: 1380
Dołączył(a): So 17:22, 16 sie 2014
Lokalizacja: Gliwice
Wiek: 35
Panda: Była, a jest Dacia Duster 2020
Imię: Arnold

Re: Fiat Panda II - kompleksowy problem techniczny

Numer postu:#14  Postprzez Albercik » Wt 13:18, 21 lut 2017

jakem żyw - widzę wtyczkę od tego ustrojstwa i ma ona dwa piny. po dogłębnym przestudiowaniu tematu widzę, że zasilanie jest podane bezpośrednio ze skrzynki bezpieczników, a ECU daje masę.
Mój passat na motostat.pl:Obrazek

Informacje, porady, części: 666-013-348

Zabawy z CAN'em: http://canbusfreaks.ovh/blog/
Albercik
Klubowicz na emeryturze
Avatar użytkownika
 
Posty: 2697
Dołączył(a): Śr 20:57, 13 lip 2016
Lokalizacja: Warszawa
Wiek: 38
Panda: Passat 3C Variant 2008 2.0TDI DSG
Imię: Tomasz

Re: Fiat Panda II - kompleksowy problem techniczny

Numer postu:#15  Postprzez arnold » Wt 13:24, 21 lut 2017

I ECU widzi jeszcze jego pozycję, albo raczej założoną pozycję. Przerwa w obwodzie powoduje wywalenie błędu.
arnold
Wymiatacz
 
Posty: 1380
Dołączył(a): So 17:22, 16 sie 2014
Lokalizacja: Gliwice
Wiek: 35
Panda: Była, a jest Dacia Duster 2020
Imię: Arnold

Następna strona

Powrót do Mechanika - problemy techniczne

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron