SUPLEMENT
Odświeżam temat,
bo nastąpiła kontynuacja problemów z rozrusznikiem..
Ostatnio bardzo trudno było mu kręcić, kiedy było zimno udawało się to tylko na na max naładowanym aku.
Z kolei jak pod maską było nagrzane to nawet przy włączonych WSZYSTKICH odbiornikach prądu, odpalał na dotyk.. Taka anomalia.
Do czasu. Parę dni temu nawet taki świeżo naładowany w cieple akumulator ,nie był w stanie zakręcić rozrusznikiem, dźwięku tego nie da się opisać, ale było to przeciągnięte "łęęęęęę" i po paru sekundach kontrolki przygasały. Po paru takich próbach, resetował się licznik i radio.. Odpalenie z kabli nic nie pomagało. Aku nabity na 12,88 V przy takim rozruchu spadał na 7,5V. Zatem rozrusznik.
Co było przyczyną? Tuleja! W rozruszniku są dwie takie mosiężne tuleje. Pełnią rolę łożyska ślizgowego i jedna z nich ta od strony bendixu po prostu się wyciera-od wewnątrz, czyli od strony styku z osią rozrusznika zmienia kształt na jajko, lub elipsę, przez co oś już nie pracuje w osi rozrusznika, ale w wyżłobionych przez siebie w tulei zakresach. To powoduje, że uzwojenia w środku rozrusznika (znajdujące się na tej samej osi) nie są już równo odległe od stojana i w skrajnym przypadku (jak u mnie) zaczynają ocierać o wew. stronę obudowy, co objawia się dziwnym zgrzytającym dźwiękiem przy rozruchu. Dzieje się tak, aż do momentu aż uzwojenie zaklinuje się na amen. Szkicowy opis czym to się objawia, kilka linijek wyżej.
Co z tym fantem zrobić?
Ano przy kłopotach z rozruchem, kiedy już wyjmiecie rozrusznik, żeby go przeczyścić, zwróćcie uwagę przy oględzinach na te tuleje podpierające oś w w obudowie, ta od strony szczotek zazwyczaj będzie w super stanie, ale ta od strony, którą przykręca się do skrzyni jest wyrobiona.
komplet tulejek (2szt) od malucha załatwia sprawę, kosztuje od 4 do 8 zł a zazwyczaj używa się tylko jedną. zatem naprawa wychodzi śmiesznie tanio w porównaniu do regeneracji czy też zakupu nowego rozrusznika.
jak przeprowadzić samą naprawę opisał bardzo dobrze yaboll przy okazji tej czynności w punto
http://punto.org.pl/zrobtosam/model176czylimk1/56Po przeprowadzeniu całości naprawy, kiedy już wiem co i jak, zrobię to 1h na sprężu a w 1,5h na spokojnie z czyszczeniem rozrusznika i wymianą tulei. Oczywiście teraz pochłonęło to o wiele więcej czasu, ale dlatego o tym piszę..