Numer postu:#14 przez ar-g » So 1:38, 03 sty 2015
Jeżeli ktoś chce pomierzyć prąd ładowania akmulatora lub prąd pobierany z akumulatora to proponuję zrobic taki prostu układ pomiarowy i za pomocą mili woltomierza pomierzyć ten prąd.
Potrzebne rzeczy:
-Multimetr - z zakresem 200mV lub inny miliwoltomierz prądu stałego
-ok. 30 cm nieizolowanego drutu miedzanego o przekroju 2,5 mm2
Pomysł polega na tym, że robimy rezystor o znanej rezystancji/oporze.
W tym wypadku będzie to rezystor o wartości 0,001 Om - taką rezystancję posiada 14.5 cm odcinek drutu miedzanego o przekroju 2,5 mm2
Jeżeli ten rezystor (przewód) włączymy szeregowo z akumulatorem np. pomiędzy klemę ujemna akumulatora a rozpiętą klemę ujemną z instalacji (tą co zostaje z przewodem masy)- tak jak pokazano na rysunku/schemacie to będziemy mieli układ do pomiaru prądu w całym samochodzie.
````````````````SCHEMAT POŁĄCZEŃ UKŁADU POMIAROWEGO````````````````````````
``````````````````````````(14.5 cm przewodu miedzanego 2,5 mm2= 1mOm)``````````````````````
AKUMULATOR biegun -{O] __.___________________________________________.____{O} klema minusowa
```````````````````````` I```````````````````````````````````````````I`````````````````````
```````````````````````` I```````````````````````````````````````````I`````````````````````
```````````````````````` I```````````````````````````````````````````I`````````````````````
```````````````````````` I```````````````````````````````````````````I`````````````````````
`````````````````````````I___Woltomierz pradu stałego- zakres 200 mV___I`````````````````````
Ważne jest, abyśmy przewody pomiarowe woltomierza podłączyli na odcinku przewodu dokładnie w odległosci 14,5 cm od siebie.
W tak przygotowanym układzie, będziemy mierzyli spadek napięcia na 14,5 cm przewodu Cu 2,5mm2 (czyli na rezystorze 0,001 Om)
Z prawa Ochma można wyliczyc, że każdy 1A prądu przepływający przez ten rezystor 0,001 Om, spowoduje spadek napiecia na tym resystorze = 0,001V czyli 1 mV i to napiecie wskaże nam włączony miliwoltomierz.
Wskazania miliwoltomierza, będą odpowiadać wartości prądu płynącego do lub z akumulatora czyli:
1 mV = 1A
10mV=10A
100mV=100A itd.
W zależności czy akumulator, będzie ładowany lub rozładowywany to będzie nam się zmieniała biegunowość wskazań miliwoltomierza.
UWAGA: proszę się nie zdziwić gdy na pracującym silniku i włączonych odbiornikach wskazania miliwoltomierza będą = 0 mV to wcale nie oznacza braku ładowania z alternatora, to wtedy będzie oznaczało, że alternator pokrywa w 100% zapotrzebowanie prądu na pracujące odbiorniki i nic do ani z akumulatora juz nie płynie.
Życzę miłych pomiarów.
PS
Myślę, że schemat jest czytelny.
Napiszczie jakie mieliście wyniki.