Strona 1 z 3

"LAG" na I biegu - 1.2 69KM

PostNapisane: Wt 9:46, 01 lip 2014
przez Rejmi
Jak pewnie niektorym wiadomo silnik 1.2 69KM ma pewna przypadlosc zwiazana ze sterowaniem przepustnica - sa dwie mapy sterowania przepustnica w zaleznosci od pozycji pedalu sprzegla.

Objaw jest taki ze gdy chcemy szybko ruszyc i mocno przyspieszac na I biegu nastepuje przy mniej wiecej 3500 rpm chwilowa przerwa w przyspieszaniu po czym (po jakiejs czesci sekundy) samochod znowu wyrywa do przodu. jest to o tyle wkurzajace ze ja mam akurat taki styl jazdy ze uzywam pelnego zakresu obrotow i przy mocniejszym ruszeniu jest ZONK.

Wiaze sie to ponoc z tym ze w chwili wcisniecia sprzegla przelaczane jest sterowanie przepustnica tak ze podbija wolne obroty ale odcinka jest na chyba 3500 rpm a po puszczenia sprzegla wolne spadaja i wtedy odcinka jest juz tak jak powinna (nie wiem jakie obroty ale to nie istotne).

Niestety o ile zalozenia moze i niczego sobie tak przelaczenie do "pelnego zakresu obrotow" nastepuje po ok 2-3 sekundach po puszczeniu sprzegla i jezeli w tym czasie uda sie szybko zwawo ruszyc i chce sie pociagnac do wysokich obrotow na I biegu to efekt jest taki ze silnik ciagnie...zamula (przestaje ciagnac/odcinka).. po jakiejs czesci sekundy przelaczy na prawidlowa mape i ciagnie dalej wyzej.

Bylem z tym w aso i jedyne co to mi pokazuja ze jest wgrane najnowsze oprogramowanie i nic wiecej nie wiedza na ten temat (przynajmniej szczerze mowia i nie kombinuja by nie skopac czegos bardziej).

Mozna ten efekt LAGA wyeliminowac rozpinajac czujnik wcisniecia sprzegla jednak wtedy o ile ciagnie na I biegu w pelnym zakresie obrotow to pojawia sie inna cecha objawiajaca sie tym ze w chwili zmiany biegu (obojetnie z jakiego na jaki) jak wciskamy sprzeglo silnik na chwile wchodzi na wyzsze obroty tak jakby za pozno odejmowac gaz lub wrecz nacisniety by byl gaz w chwili gdy juz sprzeglo rozlaczy skrzynie.

Czy ktos z Was juz moze sobie z tym poradzil jezeli tak to w jaki sposob?

Re: "LAG" na I biegu - 1.2 69KM

PostNapisane: Wt 12:51, 15 lip 2014
przez kampress
Nie jeżdżę raczej dynamicznie..., no może kiedy zachodzi taka potrzeba, nie zauważyłem tej dziury o której piszesz na I biegu, natomiast (nie zawsze) ale pojawiają się nieco wyższe obroty podczas zmiany biegów - hmm - nie sądzę abym miał rozłączony czujnik...? - auto jeszcze parę dni na gwarancji :) - aha co istotne, zasilane LPG. Tak czy inaczej czy na benzynce czy na gazie takowa dziura nie występuje.

Re: "LAG" na I biegu - 1.2 69KM

PostNapisane: Śr 10:30, 16 lip 2014
przez Rejmi
czujnik latwo sprawdzic - wcisnij sprzeglo i rozkrec silnik, jak pojdzie do maksymalnych to masz rozpiety jak nie to nie

a by laga zlapac - wystarczy ruszyc z nieco wyzszych obrotow dynamicznie i trzymac gaz w podlodze i ciagnac na I biegu - jak mi sie zechce to nagram i wrzuce tutaj

Re: "LAG" na I biegu - 1.2 69KM - VIDEO

PostNapisane: Śr 11:49, 16 lip 2014
przez Rejmi
załączam filmy prezentujace "lag`a"

1. praca na postoju - na tym filmiku dokladnie slychac jak pracuje silnik i ile czasu zajmuje mu przelaczenei sie w tryb normalny po puszczeniu pedalu sprzegla


2. zachowanie z podpietym czujnikiem sprzegla w czasie dynamicznego ruszania - niestety tez na sluch chociaz moze po liczniku tez bedzie widac


3. zachowanie z rozpietym czujnikiem sprzegla w czasie dynamicznego ruszania - niestety tez na sluch chociaz moze po liczniku tez bedzie widac

Re: "LAG" na I biegu - 1.2 69KM

PostNapisane: Śr 12:00, 16 lip 2014
przez JaceK
Odepnij ten czujnik i tyle :) a na serio zadzwoń na Błękitną Linię Fiata lub napisz maila. Niech coś z tym robią :)

Re: "LAG" na I biegu - 1.2 69KM

PostNapisane: Śr 12:49, 16 lip 2014
przez Rejmi
po odpieciu czujnika jest inna przypadlosc - przy kazdorazowej zmianie biegu silnik zachowuje sie tak jakbys za pozno gaz odejmowal - czyli po wcisnieciu sprzegla wchodzi nieco na chwile na obroty

a niech tam...
napisałem do Fiata i ciekawe co odpisza i czy czy wogole ;)

Re: "LAG" na I biegu - 1.2 69KM

PostNapisane: Śr 22:56, 16 lip 2014
przez Pols
No jakby nie patrzeć nie jest to jakaś "pierdoła". Załóżmy, że ruszasz na słynnym skrzyżowaniu Diamentowa/Krochmalna. Oczekujesz od samochodu szybkiego startu a tu... Trochę to chyba jednak zagraża życiu, a nie po to kupujesz nowy samochód, żeby jeździć nim jak starym złomem, w przypadku którego trzeba brać poprawki na różne "niedomagania"...

Re: "LAG" na I biegu - 1.2 69KM

PostNapisane: Cz 13:00, 17 lip 2014
przez Rejmi
problem pojawil sie w tym silniku ponoc po tym jak zmieniono oprogramowanie - wczesniej mial ponoc tendencje do gasniecia przy ruszaniu przy wlaczonej klimie i "glosy ludu" w tym temacie fiat zalatwil w ten sposob ze napisal program ktory po wcisnieciu sprzegla podbija wolne obroty

Re: "LAG" na I biegu - 1.2 69KM

PostNapisane: Cz 13:11, 17 lip 2014
przez kampress
Który rocznik Twoja Panda... - sądząc po przebiegu - młoda...?. Pytam bo u mnie na klimie podczas ruszania nie gaśnie, ale lubi kangura strzelić...

Re: "LAG" na I biegu - 1.2 69KM

PostNapisane: Cz 15:53, 17 lip 2014
przez Pentium
Od 21 maja jeżdżę nową pandą z silnikiem 1.2 (poprzednia 1.1 została w rodzinie, dostał w prezencie syn :lol: , żal było sprzedawać prawie 7 letnie auto z niespełna 80 kkm) przejechane prawie 2 kkm, więc autko już w miarę ułożone i dotarte, można powoli "wymiatać pajęczyny" w wydechu. Czytam ten post uważnie i staram się sprawdzać to co piszecie, w moim Pandolocie. Oto pierwsze spostrzeżenia:
- wolne obroty, ok. 750, wciskam sprzęgło - obroty te same, wrzucam I bieg, zwalniam sprzęgło, zaczyna łapać, jednocześnie z ruszeniem auta obroty zostają podniesione do 1000 (nie dotykam pedału gazu ! ), dalej naciskam gaz, przyśpieszam, dwójka, trójka itp. żadnych cudów, obroty silnika szybko spadają, wszystko gra;
- ruszam na jedynce np. w wolno sunącym korku, obroty silnika podniesione do 1000, zostawiam na I biegu, silnik cały czas utrzymuje 1000 obrotów, nie dławi się i równiutko jadę do przodu, możliwa prędkość jazdy za mała na II bieg - wszystko gra;
- sprawdzałem ruszanie na I biegu pod górę bez dotykania gazu, zawsze silnik podnosi obroty do 1000, nie pozwoli zadusić się, oczywiście delikatne operowanie sprzęgłem - funkcja bardzo przydatna przy np. wjeżdżaniu do garażu, manewrowaniu na ciasnym parkingu, po prostu prawa noga może dotykać hamulca i natychmiast hamować oraz nie gazuje się niepotrzebnie silnika;
- i ostatnie doświadczenie będące sprawdzeniem treści tematu, czyli chwilowe odcięcie na 3000 - 3500 obrotów silnika - ruszałem ostro na I obroty dociągnięte do 5.500 - 5.700 - żadnego odcięcia, płynne i szybkie nabranie obrotów przez silnik, sprawdzałem tak ze trzy razy (więcej nie będę się wydurniał w mieście, nie zawsze jest wolna droga), zawsze tak samo, bez problemów. Obserwują obrotomierz zerknąłem kątem oka na komp. i zużycie chwilowe, a tam było coś ponad 30 l/100 km :swir: Więc chyba raczej nie opłaca się tak ruszać :|
Podsumowując - u mnie działa jak należy bez problemów, inna sprawa że nie lubię jak elektronika decyduje za mnie co robić, wolałem sterowanie gazu linką, po prostu przy połączeniach mechanicznych lepiej się "czuje" auto, ale nie uciekniemy od coraz większej ingerencji elektroniki w sterowanie i działanie samochodów, pionierskie czasy automobilizmu i prostoty działania odeszły już :cry: Np. w sam. Mercedes 200D wersji W123 do silnika Diesla dochodzą chyba tylko trzy przewody elektr. - czujnika ciśnienia oleju, temp.wody i świec żarowych :!:

Re: "LAG" na I biegu - 1.2 69KM

PostNapisane: Cz 20:47, 17 lip 2014
przez Rejmi
kampress

moja jest z 2012 i wiem ze nie jest odosobnionym przypadkiem z ta przypadloscia

z tym ze nie ukrywajmy - raczej ludzie w taki sposob w wiekszosci nie jezdza - szczegolnie panda

Re: "LAG" na I biegu - 1.2 69KM

PostNapisane: Cz 20:52, 17 lip 2014
przez Rejmi
Pentium

a do jakich obrotow jetes w stanie rozkrecic silnik na luzie przy wcisnietym sprzegle?
U mnie w sposob slyszalny obroty po wcisnieciu sprzegla wzrastaja - nie mam niestety obrotka ale nie ma co do tego watpliwosci - po wcisnieciu sprzegla obroty ida w gore.

Re: "LAG" na I biegu - 1.2 69KM

PostNapisane: Cz 21:11, 17 lip 2014
przez HasaN
Mam dokładnie taką samą przypadłość i może mi ktoś powiedzieć gdzie mam ten czujnik odpiąć? Gdzie on się znajduje

Re: "LAG" na I biegu - 1.2 69KM

PostNapisane: Cz 21:17, 17 lip 2014
przez Rejmi
HasaN

czujnik jest bezposrednio nad pedalem spzregla - wystarczy ze wypniesz kostke jaka w niego wchodzi i lag niknie ale uprzedzam ze bedziesz "za pozno odejmowal gaz" pczywiscie mowie o efekcie ubocznym a nie tym ze tak bedziesz robil ;)

a swoja droga po moim wczorajszym mailu do FAP juz dzisiaj mialem telefon od szefa ASO i zaproszenie by zaprezentowac LAG`a

ciekawe co z tego wyjdzie

Re: "LAG" na I biegu - 1.2 69KM

PostNapisane: Cz 22:24, 17 lip 2014
przez Pols
A które ASO?