Strona 1 z 3
problem z doborem oleju silnikowego
Napisane:
Pt 16:12, 23 maja 2014
przez HasaN
Panowie pomóżcie . Jaki mam kupić olej silnikowy "Selenia" . Jaki dobrać olej po 40 tys km .
Re: problem z doborem oleju silnikowego
Napisane:
Pt 21:51, 23 maja 2014
przez Mich@ł
HasaN, a na wewnętrznej stronie maski nie ma przypadkiem naklejki
?
O samych olejach masz cały temat
viewtopic.php?f=5&t=765 Opinii jest wiele
Re: problem z doborem oleju silnikowego
Napisane:
Pt 22:37, 23 maja 2014
przez zibi63
Jeśli chcesz selenię, to do Pandy w benzynie z rocznika 2012 5w40 KPE (wcześniejsze wersje silnikowe 1,1 i 1,2 były zalewane selenią 20 K 10w40). Olej ma jedną potężną wadę- w serwisie i sklepach motoryzacyjnych kosztuje nawet 70 zł za 1 l. Na allegro można kupić już za 35. Zasięgałem opinii w Petronas Polska ( rozprowadza oleje selenia i syntium) i oni zalecają sprzedaż w cenie 57 zł. Na temat sprzedaży poniżej tej ceny sugerowali, że może to być reeksport z innych krajów (czyżby cena w Polsce była tak wywindowana?). Nie mieli na razie sygnałów o podróbkach. Poza tym selenia nie odbiega od innych produktów tej klasy, pomimo, że wiele osób ma do tego oleju zastrzeżenia - ja słyszałem o nim dobre opinie. Przy przebiegu 40 tkm można zastosować olej dowolnej firmy o parametrach 5w40 i klasy C3 (niskopopiołowy). W tym względzie każdy ma swoje doświadczenie i na tej podstawie wyrobione zdanie.
Re: problem z doborem oleju silnikowego
Napisane:
Pt 23:20, 23 maja 2014
przez HasaN
Czyli jaki olej polecacie. Cena tu akurat nie gra znacznej roli mimo 70 zł/ l . Jedni piszą 10w40 inni ze 5w40. ?
Re: problem z doborem oleju silnikowego
Napisane:
So 7:28, 24 maja 2014
przez zojer
Masz napisane w instrukcji....5w40 KPE Selenia
Pozdrawiam
Re: problem z doborem oleju silnikowego
Napisane:
So 7:32, 24 maja 2014
przez HasaN
No okej ale nie ma różnicy po ilości kilometrów czy syntetyk czy półsyntetyk.
Re: problem z doborem oleju silnikowego
Napisane:
So 13:15, 24 maja 2014
przez HasaN
Teraz mam zalany 10w40 i taki sam kupie i teraz razem z filtrem oleju "op 545/2" chyba taki filtr jest . powiedzcie jak mam wymienić filtr oleju i wyczyscic filtr powietrza itp żeby zrobić samemu przegląd Po tańszych kosztach a nie w aso za 500 zł jak się dziś dowiedziałem i dodatkowo powiedział ze trzeba wymienić klocki hamulcowe jak i świece .. nie wiem w ogóle po co ... aby żeby kasę zgarnąć
Re: problem z doborem oleju silnikowego
Napisane:
So 20:19, 24 maja 2014
przez zibi63
Jeśli masz Pandę z 2012 roku to musisz zalać selenią 5w40 KPE. Silnik ze względu na zmiany dostosowujące do bodajże normy euro 5 ma wprowadzone zmiany oraz podniesioną moc poprzez osiąganie jej przy wyższych obrotach (poprzednio przy 60 KM 5000 obr/min, teraz przy 69 KM 5500 obr/min). Do tego silnika stosuje się tylko oleje niskopopiołowe o mniejszej zawartości siarki- klasa C3. Tego nie spełniają oleje lepkości 10w40. Na upartego można lać i to, tylko po co ? Odbije się to na żywotności silnika.Stara zasada mówi, że jeśli Cię na pietruszkę stać, to niech będzie stać i na nać. Jak wspomniałem wcześniej na allegro jest dostępna selenia 5w40 KPE w rozsądnej cenie. Ja kupowałem w ricambioriginali, transakcja przebiegła wzorowo. Przebieg 40 tkm oznacza, że silnik w Twojej bryce tak naprawdę jest dopiero dobrze dotarty. Jeśli masz zalecany syntetyk to go lejesz. Zmieniasz go na półsyntetyk w sytuacji kiedy zaczyna porządnie brać olej(choć różne są szkoły w tym temacie). Silniki 1,2 bez problemu wytrzymują przebiegi co najmniej 300 tkm a to znaczy, że w tym czasie nie powinny brać oleju (zużycie oleju w ilości 1 litra na 10- 15 tkm należy traktować jako normę, choć przy katowaniu silnika może być jeszcze wyższe). Co do wymiany świec, to po 40 tkm jest zalecana. Co z tym zrobisz to Twój wybór. Jeśli są w dobrym stanie to można jeździć. Jednak filtr powietrza raczej wymieniłbym ( nie jest drogi, a może polepszyć pracę silnika). Odkręcasz dwie śrubki 10 mm po bokach obudowy filtra na górze silnika, potem rozłączasz przewód doprowadzający powietrze po prawej i unosisz do góry od przodu, bo na tyle obudowa jest na gumowym grzybku i po podniesieniu schodzi. Potem rozkręcasz obudowę i wyciągasz filtr.Do wymiany oleju potrzebny jest kanał (bez niego ciężka sprawa, choć pewnie nie niemożliwa), klucz sześciokątny 12 mm oraz klucz do odkręcenia filtra oleju (ja kupiłem taśmowy w mrówce za 13 zł). Brutalna metoda to wbicie śrubokręta w obudowę filtra oleju.Filtr odkręca się w lewo patrząc od przodu, czyli klasycznie. Przed założeniem nowego filtra oleju uszczelkę smarujesz cienko olejem. Dokręcasz ręką z wyczuciem (nie zaleca się robić tego kluczem). Tyle łopatologicznie, roboty nie jest dużo, a zaoszczędzić można. Co do reszty- klocki i szczęki możesz sprawdzić sam. Jeśli nie heblujesz za często to nie powinny być zużyte. Jeśli chodzi o płyn hamulcowy, to zalecają wymianę co 3 lata, ale to przesada i dotyczy raczej intensywnej eksploatacji. Poza tym jest możliwość sprawdzenia testerem (określa zawartość wody, ponieważ płyn jest higroskopijny) czy płyn jest dobry.
Re: problem z doborem oleju silnikowego
Napisane:
So 20:36, 24 maja 2014
przez zojer
I tak ma być jak napisał zibi63...
Re: problem z doborem oleju silnikowego
Napisane:
So 22:41, 24 maja 2014
przez HasaN
Dzięki za odpowiedź zibi63 .
Ja od początku miałem zalany olejem Selenia 10w40 i na przeglądzie po 20 k tez był zalany 10w40 . Dziś kupiłem taki sam wraz z filtrem OP 545/2 . Po kolejnym przejechaniu 15-17 tys km. Wleje 5w40 i zobaczymy jak się sprawdzi .
Re: problem z doborem oleju silnikowego
Napisane:
N 13:49, 25 maja 2014
przez zibi63
Dziwna to sprawa. O ile nie można stwierdzić, co zalano fabrycznie, to w przypadku przeglądów gwarancyjnych zrobili Cię w jajo, zalewając 10w40. Ja mam Pandę z 2011 roku i w książce obsługi wyraźnie pisze, że olej silnikowy to selenia 5w40 KPE- musiałem się wykłócać, żeby zalali mi liqui molly 4100 top tec klasy C3 (mimo dyrektywy unijnej zezwalającej na użycie materiałów klienta spełniających normy producenta). Ewidentnie orżnęli Cię w serwisie, szkoda, że nie sprawdziłeś.
Re: problem z doborem oleju silnikowego
Napisane:
N 15:19, 25 maja 2014
przez HasaN
Oo nie wiedziałem myślałem ze wiedzą co robią
a filtr oleju jak odkręcić . Normalnie ręką da się i czy dokrecic tez ręcznie z wyczuciem ?
Re: problem z doborem oleju silnikowego
Napisane:
N 15:23, 25 maja 2014
przez zojer
Nie czytasz co napisał zibi63...
Re: problem z doborem oleju silnikowego
Napisane:
N 17:36, 25 maja 2014
przez rosomak2
Re: problem z doborem oleju silnikowego
Napisane:
Pt 10:30, 03 paź 2014
przez kampress
Hej,
Nie chcę zakładać nowego wątku więc,
poradźcie proszę czy wymiana oleju z Seleni 5W40 na Shella 5W40 przy przebiegu 27000 tys. to będzie zbrodnia dla silnika - czy może być...? - dodam że auto jeździ 90 % na LPG - silnik 1,2 69 PS, rocznik 2012.