Strona 1 z 1
Castrol EDGE 0W30
Napisane:
Śr 7:45, 05 lut 2014
przez pitt_99
Witam. Z racji tego, że mam tylko 10 minut na przeglądnięcie forum i napisanie postu (limit dostępu w pracy) postanowiłem porzucić dokładne przeszukanie forum, więc proszę o wyrozumiałość, jeśli dubluję wątek.
Chciałbym się zapytać, czy mogę do swojej Pandeczki 1.1 z 2004 roku (przebieg około 140 tys. km) mogę wlać (wymiana) olej Castrol EDGE 0W30? taki olej doradził mi Castrol na swojej stronie.
Dodam, że mam chyba delikatny wyciek oleju spod uszczelki pod pokrywą zaworów - tak jakby się tylko pocił, bo ubytków po 10000 km nie zauważyłem.
Chciałbym wlać syntetyk, ale ten delikatny wyciek mnie frapuje, czy nie spowoduje zamianą oleju jego powiększenia i drastycznych ubytków oleju?
Pozdrawiam.
Re: Castrol EDGE 0W30
Napisane:
Śr 9:13, 05 lut 2014
przez marmasz
O ile silnik nie chodził do tej pory na oleju o parametrach 0W30 to absolutnie NIE MOŻESZ. Do naszych silników zalecany jest 10W40.
Re: Castrol EDGE 0W30
Napisane:
Śr 12:52, 05 lut 2014
przez OsiemKilo
Bzdury. Lać możesz ale nie polecałbym bym takiego oleju na lato, jeśli już to na zimę. Jeśli nie zmieniasz oleju sezonowo to pozastałbym przy 5w-40 lub 10W-40. Tak nawiasem mowiąc to te oznaczenia dotyczą lepkości oleju w danych temperaturach.
Re: Castrol EDGE 0W30
Napisane:
Śr 13:22, 05 lut 2014
przez marmasz
Bzdury? A jak mu 0W30 wypłucze nagar i silnik straci kompresję to mu wtedy pomożesz ?
Re: Castrol EDGE 0W30
Napisane:
Śr 13:41, 05 lut 2014
przez AdaMs
Mit o wypłukiwaniu nagaru został już dawno obalony
Przypominam że są dwie właściwości: lepkość i gęstość (nie mylić ich). Olej 10w40 i 0w40 mogę mieć tą samą gęstość, a inną lepkość
Poza tym pierwsza cyfra odnosi się do bezpiecznego rozruchu, druga do pracy po zagrzaniu. W instrukcji Pandy jest zalecany olej Selenia 10w40 który jest podany dla danych warunków eksploatacji pojazdu. Gdzie zaleca się dobranie innego oleju w zależności od tego w jakiej temperaturze silnik będzie pracował.
Re: Castrol EDGE 0W30
Napisane:
Śr 14:12, 05 lut 2014
przez marmasz
No proszę, to się dokształciłem... W takim razie sorry za wprowadzenie w błąd. I przy kolejnej zmianie przechodzę na syntetyk.
Re: Castrol EDGE 0W30
Napisane:
Śr 19:38, 05 lut 2014
przez matyja
mnie też mówiono (diagnosta i trzech mechaników), że nie zaleca się wymiany półsyntetyka na syntetyk... i tego nie zrobiłem
jak bierze olej to się przechodzi syntetyk -> półsyntetyk -> mineralny, ale nie w drugą stronę, chyba, że silnik jest nowy
Re: Castrol EDGE 0W30
Napisane:
Śr 20:10, 05 lut 2014
przez OsiemKilo
Hola, hola, ale to że olej jest 10w40 czy 5w40 nie definiuje tego czy jest syntetykiem czy półsyntetykiem.
Re: Castrol EDGE 0W30
Napisane:
Śr 20:34, 05 lut 2014
przez matyja
no fakt.
założyłem, że wcześniej był lany półsyntetyk, a kolega teraz chce zmienić na syntetyk, bo wymieniony Castrol właśnie takim olejem jest
swoją drogą, nie widziałem oleju o lepkości 0W/5W, który byłby półsyntetykiem oraz 10W, który byłby czystym syntetykiem
Re: Castrol EDGE 0W30
Napisane:
Śr 23:06, 05 lut 2014
przez zibi63
0/5w półsyntetykami nie są, ale na pewno każdy olej 5w nie musi być pełnym syntetykiem. Nie wiem czasem, czy mobil 1 serii 3000 nie był kiedyś opisywany jako syntetyczny, a obecnie jako olej na bazie syntetycznej (czyli tak naprawdę "uszlachetniony" półsyntetyk) . Tak więc wydaje mi się, że podmiana 10w40 na 5w40 na bazie syntetycznej jest możliwa. Z teoretycznych opisów wynika iż powoduje to lepszy rozruch w zimie (olej zachowuje płynność w niższej temperaturze). Ale, co zostało pominięte pitt-99 chce wymienić olej na taki o parametrach 0w30. To według mnie inna para butów. Decyduje o tym parametr 30. Świadczy on, że olej tego typu jest bardziej podatny na zerwanie filmu w wysokich temperaturach (opisuje się go jako bardziej "śliski", czyli o mniejszych oporach) i wymaga on dostosowania konstrukcji silnika . Z ogólnych opisów wynika, że tego typu olej ma mniejszy zakres ochrony w wyższych temperaturach niż olej z parametrem 40.W silnikach benzynowych Pandy raczej nie powinno się go używać. Wszystkie instrukcje do Pandy zalecają olej 10w40 i przechodzenia z 40 na 30 nie zaleca się. Na oleju z parametrem 30 jeżdżą m.in. auta daewo. Na stronie castrola musi być błąd. Do silnika starszej wersji 1.2 60 KM zalecają olej z wymaganiami klasy c3, czyli niskopopiołowy, a dla młodszej wersji 69 KM klasy a3/b4, co jest zupełną parodią, gdyż do tego motoru nie można używać oleju, który nie spełnia wymagań c3. Ogólnie z doboru oleju na tej stronie wynika, że im starsza Panda tym olej musi mieć lepsze parametry. Coś tu nie tak. Jeśli ktoś ma inne sugestie to proszę mnie poprawić.
Re: Castrol EDGE 0W30
Napisane:
Cz 0:43, 06 lut 2014
przez matyja
dla mnie syntetyk, to syntetyk, półsyntetyk to mieszanina oleju syntetycznego i mineralnego, a mineralny, to olej tylko mineralny
nie wiem, co to za stwierdzenie "uszlachetniony" półsyntetyk, ale to może dlatego, że mechanikiem nie jestem
Re: Castrol EDGE 0W30
Napisane:
Cz 10:23, 06 lut 2014
przez zibi63
"Uszlachetniony" to skrót myślowy. W necie można znaleźć wiele informacji dotyczących sposobu i technologii otrzymywania olejów syntetycznych i tam najlepiej zaglądnąć. Dokładne rozpisywanie się nie ma sensu, jeśli są gotowe materiały. Chodzi mi o to, co napisałem poprzednio - nie każdy olej 5w40 jest pełnym syntetykiem. Wielu producentów świadomie wprowadza ludzi w błąd informując, że mają do czynienia z pełnym syntetykiem. Przykładowy mobil super 3000x1 5w40 jest reklamowany jako syntetyk. Na etykiecie znajdziemy jednak informację w postaci oznaczenia literowego HC. To oznacza, że olej nie jest pełnym syntetykiem, ponieważ został otrzymany metodą hydro cracingu. Tą metodą nie otrzymuje się syntetyków. Dalej .Olej mobil 1 esp 0w40 jest reklamowany również jako pełny syntetk, ale na etykiecie jest już oznaczenie SHC syntese technology. Tak więc wiele olejów 5w40 niewiele ma współnego z pełnymi syntetykami, są to dalej półsyntetyki z nieco polepszoną bazą i pakietem dodatków i spełniają wymagania określonej lub określonych marek samochodów, a tym samym API i ACEA. Oprócz informacji literowej HC, SHC można też znaleźć sformułowanie " fully syntetic" (i to już powinien być pełny syntetyk) i jeszcze inne. Zerknij w sklepie motoryzacyjnym lub w markecie na półkę z olejami. Gdyby wszystkie były 100% syntetykami, wówczas informacja byłaby jednoznaczna.
Re: Castrol EDGE 0W30
Napisane:
So 18:53, 08 lut 2014
przez Romix13
Rozpisaliście się i koledze pitt_99 pewnie się mentlik zrobił w głowie
pitt_99 napisał(a):Dodam, że mam chyba delikatny wyciek oleju spod uszczelki pod pokrywą zaworów - tak jakby się tylko pocił, bo ubytków po 10000 km nie zauważyłem.
Chciałbym wlać syntetyk, ale ten delikatny wyciek mnie frapuje, czy nie spowoduje zamianą oleju jego powiększenia i drastycznych ubytków oleju?
Napiszę tak , Castrol na swojej stronie zawsze Ci zaleci byleby sprzedać swój produkt, nie patrz pod tym kątem, nie wlewaj żadnego 0W30 tylko po prostu szukaj oleju 10W40 (jak zalecany do miśków) zamiast myśleć potem czy dobrze zrobiłeś
i jeśli ten wcześniejszy masz półsyntetyk to takiego szukaj do dolania, jeśli używasz mineralnego to mineralnego. Z tym że w ostateczności mógłbyś go zamienić na półsyntetyk jeśli masz ciężki rozruch podczas zapalania w zimie ale najpierw zalecam zmienić uszczelkę pod deklem na nową, by pozbyć się wycieku. Olej rzadszy powiększy wyciek, zwłaszcza że nowa uszczelka to nie wydatek