Strona 1 z 2

Pedał hamulca wpada w podłogę, ubytek płynu hamulcowego

PostNapisane: So 20:10, 01 lut 2014
przez TomaszMunich
Cześć,


Chodzi o Pandę z końca 2009, przebieg 57000km.
Jakiś czas temu ruszając samochodoem nie zgasła mi czerwona lampka ostrzegawcza od hamulca ręcznego - byłem przekonany że padł przełącznik i ponieważ miałem krótki odcinek pojechałem dalej. Następnego dnia pedał hamulca był miękki i hamował dopiero pod sam koniec, pod maską stwierdziłem niemały ubytek płynu. Dolałem go, ale jak łatwo się domyśleć niewiele/nic to nie dało. Chciałem zajrzeć pod samochód i zlokalizować ewentualny wyciek, ale niestety jest za dużo roztapiającego się śniegu. Ponieważ staram się naprawiać sam, a nie mam garażu, jeżdżę do garażu gdzie rozliczam się za godzinę. W związku z tym zanim pojadę samochodem i dokonam demontażu muszę się postarać i zgromadzić wszystkie potrzebne części, żeby jeszcze tego samego dni móc wrócić na drogę. Ponieważ bez obaw mogę kupić produkt i odesłać go w ciągu 14 dni jeżeli jest nieużywany to postanowiłem zamówić komplet przewodów elastycznych i zamówię pewnie również komplet przewodów miedzianych - być może wymienię wszystkie, być może odeślę te których nie wykorzystałem. Pytania jednak do Was:
1. Czy moje przypuszczenia, że to przewód są/mogą być słuszne?
2. Jest sens wymieniać wszystkie przewody elastyczne jeżeli to któryś z elastycznych poszedł? Jeżeli to nie elastyczny się poddał, to jest sens wymienić elastyczne na zapas?
3. Czy przy tym przebiegu i tym zakresie prac warto od razu zająć się bębnami z tyłu? Nie czułem, żeby coś było z nimi nie tak, ale może już czas?


Z góry dziekuję za odpowiedzi i pozdrawiam.

Re: Pedał hamulca wpada w podłogę, ubytek płynu hamulcowego

PostNapisane: So 21:12, 01 lut 2014
przez Mich@ł
Ja bym sprawdził cylinderki na tylnych szczękach, a konkretniej czy na feldze od wew strony nie ma śladów wycieku.

Ja dzisiaj też dolewałem płyn hamulcowy bo mam bardzo mały wyciek właśnie na cylinderku. Jak zrobi się cieplej to trzeba będzie wymienić.

Re: Pedał hamulca wpada w podłogę, ubytek płynu hamulcowego

PostNapisane: So 22:00, 01 lut 2014
przez OsiemKilo
Ad.1. Nie
Ad. 2. Nic z tych rzeczy nie wymieniaj, ogólnie ze względu na przebieg i wiek auta nie ma to sensu. Jednak, że to fiat to dla świetego spokoju sprawdź przewody elastyczne.
Ad. 3. W pierwszej kolejności patrz na bębny bo to z któregoś z nich powinno się lać. Moim zdaniem to na 100% tylni cylinderek.

Bo ten typ tak ma.

Re: Pedał hamulca wpada w podłogę, ubytek płynu hamulcowego

PostNapisane: So 22:50, 01 lut 2014
przez Mich@ł
W sumie to i ja się podłącze pod temat z pytaniem ;)

Czy są różne cylinderki dla samochodów z ABSem i bez ? Tak mi pokazuje intercars... ale nie do końca wiem co by mogło być w nich innego..

Re: Pedał hamulca wpada w podłogę, ubytek płynu hamulcowego

PostNapisane: N 16:17, 02 lut 2014
przez TomaszMunich
Świetnie, dziękuję za odpowiedź. Na pewno kupię cylinderki, sprężynki i odpowietrzniki. Zależy mi na zrobieniu wszystkiego raz a dobrze, więc czy jest sens wymieniać okładziny lub coś jeszcze?


Pozdrawiam

Re: Pedał hamulca wpada w podłogę, ubytek płynu hamulcowego

PostNapisane: N 16:59, 02 lut 2014
przez przetwornica
Bęben hamulcowy możesz zdjąć na ulicy w 5 minut używając klucza do kół, podnośnika i bodaj nasadowego 12 aby zwolnić bęben (młotka aby obstukać?), chyba że w Dojczach takoż nie wypada :)
Będziesz widział wyraźny wyciek, swoją drogą, jeśli puścił cylinderek, wymień od razu oba, takie rzeczy tylko parami.
Przewody elastyczne przy przednich kołach, oraz tylnych wahaczach wg zaleceń wymienia się profilaktycznie co 10 lat, jeśli wcześniej nie wykazują wyraźnych pęknięć zewnętrznej powłoki ochronnej. Przewody hydrauliczne stałe wytrzymują typowo znacznie dłużej.
Rurki hamulcowe przy przejściu przez tarczę kotwiczną zwilżyj kilkakrotnie WD40 lub czymś podobnym, aby Ci nie zrobiły niemiłej niespodzianki przy odkręcaniu od cylinderków. Odpowietrzniki zwykle są w komplecie z nowymi cylinderkami.

Re: Pedał hamulca wpada w podłogę, ubytek płynu hamulcowego

PostNapisane: N 17:11, 02 lut 2014
przez TomaszMunich
Bęben hamulcowy możesz zdjąć na ulicy w 5 minut używając klucza do kół, podnośnika i bodaj nasadowego 12 aby zwolnić bęben (młotka aby obstukać?), chyba że w Dojczach takoż nie wypada :)



Trafiłeś w samo sedno :) staram się nie naprawiać samochodu na ulicy przed domem, a kiedy już mam gdzieś jechać to od razu do garażu. Oczywiście, zamierzałem robić to parami. Pytanie czy nie warto za jednym zamachem zrobić okładzin?

Re: Pedał hamulca wpada w podłogę, ubytek płynu hamulcowego

PostNapisane: N 18:53, 02 lut 2014
przez OsiemKilo
Sądząc po przebiegu to okładziny powinny być ok. Ale jak pisałeś, że możesz zamówić a poźniej w razie czego zwrócić to możesz tak zrobić.
Ściągnąć bęben można za pomocą dwóch śrub M10 i nie trzeba walić młotkiem i się szarpać. Po zdjęciu koła i odkręceniu dwóch szpilek trzymających bęben wkręcasz w otwory po szpilkach dwie śruby M10 i bęben sam schodzi.
No i dobrze kupić odłuszczacz to hamulców, żeby wymyć bęben z płynu hamulcowego.

Re: Pedał hamulca wpada w podłogę, ubytek płynu hamulcowego

PostNapisane: N 19:27, 02 lut 2014
przez TomaszMunich
Świetnie, dziękuję Ci bardzo za konkrety, nie mam więcej pytań. Okładziny nie robią dużej różnicy w cenie przy zakupie kompletu, więc pewnie od razu wymienię dla spokoju. Pozdrawiam!

Re: Pedał hamulca wpada w podłogę, ubytek płynu hamulcowego

PostNapisane: N 22:46, 02 lut 2014
przez tomek.zar
U mnie przed zimą istniała podobna sytuacja. Winnym okazał się korektor siły hamowania. Jak zrobi się sucho to polecałbym wytrzeć całą pompę i korektory, a potem przejechać się chwilę i zobaczyć czy się nie pocą.

Re: Pedał hamulca wpada w podłogę, ubytek płynu hamulcowego

PostNapisane: N 23:50, 02 lut 2014
przez przetwornica
Ściągnąć bęben można za pomocą dwóch śrub M10 i nie trzeba walić młotkiem i się szarpać.

Sławku, masz całkowitą rację, pisałem obstukać (nie walić :wink: ), gdyż na co dzień niestety mam do czynienia ze starszymi samochodami, z większymi przebiegami, niż panda Tomasza. Jeśli bęben jest już wyżłobiony, posiada wyraźny "rant", zdejmowanie za pomocą śrub często kończy się uszkodzeniem szczęk, które czasami były niezłe.
W stosunkowo młodym samochodzie, który nie był intensywnie eksploatowany, naturalnie korzystniej jest użyć technicznie poprawnej metody, z użyciem śrub na zasadzie ściągacza.
Tomasz, gdyby okazało się, że był wyciek z cylinderka, obejrzyj dokładnie okładziny, czy czasem nie są nasiąknięte płynem?
Jeśli zdążyły pochłonąć nawet niewielką ilość płynu (będzie widoczne ich zatłuszczenie), wymień je, nawet jeśli nie są zużyte.
Płyn powoduje, że hamulec staje się mniej skuteczny, dodatkowo w niedługim czasie okładziny mogą odkleić się od szczęk i zablokować hamulec w tylnych kołach, co się zdarza i nie jest przyjemne, szczególnie, gdy Niemcy patrzą :)

Re: Pedał hamulca wpada w podłogę, ubytek płynu hamulcowego

PostNapisane: Pn 0:33, 03 lut 2014
przez TomaszMunich
Dzięki Marku. Właśnie z jednej strony spodziewam się, że mogą być już trochę zużyte, a z drugiej wiedząc mniej więcej jak agresywny jest płyn hamulcowy zamawiam zestaw z okładzinami - kilkadziesiąt złotych drożej, a bez sensu jeździć na kilka razy i robić 2 razy praktycznie tą samą robotę, tym bardziej kiedy za garaż rozliczam się od godziny ;)

W kontekście tego co napisał @tomek.zar - czy w mojej Pandzie (VAN z ABSem) jest w ogóle regulator siły hamowania?

Re: Pedał hamulca wpada w podłogę, ubytek płynu hamulcowego

PostNapisane: Pn 1:22, 03 lut 2014
przez przetwornica
W układach hamulcowych współpracujących z ABS nie stosuje się korekcji siły hamowania kół tylnych, ABS pełni, między innymi, tę rolę.
W starszych samochodach były korektory, których działanie zależało od obciążenia tylnych kół - ugięcia zawieszenia tylnego.
W nowszych, bez ABS, są korektory, które do pewnego ciśnienia płynu (2...2,5 MPa), przekazują na koła jednakową siłę hamowania.
Dalszy wzrost powoduje zwiększenie ciśnienia dla tylnych kół o 0,15MPa, przy wzroście o 1MPa w hamulcach kół przednich, korektory te (typu bezwładnościowego) znajdują się na przewodach biegnących do tylnych kół, w pobliżu pompy hamulcowej.
W pandzie ABS zawiera EBD i raczej nie ma korektorów, ale lepiej, gdyby zabrał głos praktyk, ja pandę nie dawno kupiłem.

Re: Pedał hamulca wpada w podłogę, ubytek płynu hamulcowego

PostNapisane: Pn 1:41, 03 lut 2014
przez TomaszMunich
Marku, też znam tę teorię, ale wiem, że są od niej odstępstwa, dlatego faktycznie dobrze by było gdyby ktoś mógł to potwierdzić lub temu zaprzeczyć :)

Re: Pedał hamulca wpada w podłogę, ubytek płynu hamulcowego

PostNapisane: Pn 9:09, 03 lut 2014
przez zibi63
Mogę zacytować za książką Zembowicza "Fiat Panda":
" W zależności od wersji, samochody mogą być wyposażone seryjnie lub opcjonalnie w:
ABS- układ zapobiegający blokowaniu kół podczas intensywnego hamowania samochodu, wzbogacony o EBD- elektroniczny rozdział siły hamowania między osie samochodu, stanowiący elektroniczny odpowiednik klasycznego korektora siły hamowania:
W samochodach nie wyposażonych w ABS zastosowano korektory siły hamowania."
Tyle cytat, który potwierdzałby, to co napisał przetwornica.