Strona 1 z 1

Sterowanie wentylatorem chłodnicy

PostNapisane: Pt 20:56, 05 paź 2012
przez mustang1
Witam wszystkich, chciałem podzielić się informacją jak poradzić sobie z niepracującym wiatrakiem chłodnicy. Zakładamy, że wiatrak jest sprawny oraz że jest ciągłość połączeń. Przyczyna takiego stanu rzeczy jest uszkodzony sterownik silnika - nie podaje on minusa do sterowania przekaźnikiem wentylatora. Poradziłem sobie wstawiając w dolny wąż chłodnicy metalowe kolano z wspawanym gwintem do przykręcenia czujnika wentylatora. Czujnik wykorzystałem z fiata uno, ponieważ ma niższy zakres pracy tj. 87 do 92 stopni. Miałem jeszcze od sc, ale tam był zakres 92 do 97 stopni i miałem obawy, że może dojść do zagotowania się płynu. Odciąłem brązowy kabelek biegnący od sterownika do przekaźnika i zaizolowałem go. Następnie tam gdzie był ten brązowy kabelek, który wcześniej odciąłem, wlutowałem przewód i połączyłem go z czujnikiem. Z racji, że czujnik posiada dwa piny, drugi pin połączyłem z masą samochodu. Efekt - po osiągnięciu temperatury załączenia wiatrak zaczyna pracować przez około 8 sekund i wyłącza się na około dwie minuty. Wskaźnik temperatury na liczniku pokazuje połowę.

Re: Sterowanie wentylatorem chłodnicy

PostNapisane: Pt 22:54, 05 paź 2012
przez Vito
hmmm.........mało dokładny ten opis jak na manual

Przenoszę do mechaniki

Re: Sterowanie wentylatorem chłodnicy

PostNapisane: Pn 10:41, 15 paź 2012
przez Forsaken
Powiem szczerze, że sam się zastanawiam czy w ogóle działa mi wentylator. W lecie nie raz w korku stałem, a mimo to nigdy go nie słyszałem. Temperatura zawsze na połowie skali. Jak można sprawdzić czy jest sprawny?

Zapodaj jakieś fotki ze strzałkami i podpisami to nada się na manuala.

Re: Sterowanie wentylatorem chłodnicy

PostNapisane: Pn 12:20, 15 paź 2012
przez zamberek
Najprościej sprawdzić jest FES'em ;) Mojego wentylatora też nie słychać...a kiedyś za każdym razem było go słychać. Teraz nawet jak testuje w FES'ie dwie prędkości to coś się słabowato kręci...:(

Re: Sterowanie wentylatorem chłodnicy

PostNapisane: Cz 15:16, 18 paź 2012
przez mustang1
Nie wiem skąd dwie prędkości skoro ecu ma jedno wyjście do przekaźnika i przekaźnik też jest tylko jeden

Re: Sterowanie wentylatorem chłodnicy

PostNapisane: Cz 15:39, 18 paź 2012
przez Romix13
zamberek napisał(a):Najprościej sprawdzić jest FES'em ;) Mojego wentylatora też nie słychać...a kiedyś za każdym razem było go słychać. Teraz nawet jak testuje w FES'ie dwie prędkości to coś się słabowato kręci...:(

W niektórych pandach działa tylko jedna prędkość , sprawdzałem FESem.
Przynajmniej u mnie tak jest :)

Re: Sterowanie wentylatorem chłodnicy

PostNapisane: Cz 15:44, 18 paź 2012
przez Zwierzak
mustang1 napisał(a):Nie wiem skąd dwie prędkości skoro ecu ma jedno wyjście do przekaźnika i przekaźnik też jest tylko jeden


Wersja z klimą ma 2 , a ECU jest ten sam.

Re: Sterowanie wentylatorem chłodnicy

PostNapisane: So 0:20, 11 maja 2013
przez Forsaken
Odgrzeję starego kotleta.
Ponieważ jeszcze nigdy (od 2 lat) nie załączył mi się wiatrak a temperatura zawsze jest w połowie skali nawet w upalne dni chciałbym aby ktoś sprawdził mi go na zlocie FESem.

Re: Sterowanie wentylatorem chłodnicy

PostNapisane: So 11:57, 11 maja 2013
przez Romix13
Nema problema Piotrek :ok: nawet jak Ci się chce to możesz do mnie podjechać to sprawdzimy :)
a jak nie to na zlocie też nie ma problemu.

Re: Sterowanie wentylatorem chłodnicy

PostNapisane: So 20:15, 11 maja 2013
przez mich43l
jeżeli chodzi o prędkość wiatrak może to być realizowane po przez podanie niższego napięcia np stan 1 no i stan 2 podanie maksymalnego napiecia czyli 12 - 14.4, jest też taka opcja żeby użyć PWM (modulacja szerokości impulsu) jest do najlepsza metoda jak na razie w elektronice która nie wymaga włączania w układ rezystancji na której będzie się odkładać niepotrzebna energia cieplna
http://www.mikrokontrolery.org/artykuly/elektronika/130-pwm-modulacja-szerokoci-impulsu dla zainteresowanych

Re: Sterowanie wentylatorem chłodnicy

PostNapisane: N 13:01, 12 maja 2013
przez Forsaken
Romix13 napisał(a):Nema problema Piotrek :ok: nawet jak Ci się chce to możesz do mnie podjechać to sprawdzimy :)
a jak nie to na zlocie też nie ma problemu.


Ok dzięki. Zgadamy się na priv.