Strona 1 z 1

Wałek do 1.2 60KM z 1.2 75KM (866)

PostNapisane: Pn 17:23, 28 maja 2012
przez victor89
Przymierzam się do zakupu wałka rozrządu.
Dobrym i niedrogim sposobem na dodanie animuszu Pandzie z silnikiem 1.2 8v 60KM jest podmiana wałka na ten o symbolu 866, czyli z silników 1.2 8v 75KM.
Pytanie jakie się nasuwa: Jakie korzyści przyniesie nam taka modyfikacja i jakie wrażenia z jazdy temu towarzyszą?

Pewien forumowicz z puntoclub hamował swoje auto, gdzie jedyną przeprowadzoną modyfikacją był właśnie wałek od wersji 75KM. Oto wykres (1 próba na gazie LPG, 2 na benzynie)

Obrazek

Jak widać na wykresie dało to wzrost w granicach 7-8KM, co uważam za wymierną korzyść biorąc pod uwagę budżet jaki pochłonie nam modyfikacja. Przy samodzielnym dłubaniu jest to koszt wałka 200zł. Trzeba również doliczyć ponowną regulację zaworów na innych luzach niż fabrycznie.
Charakterystyka silnika ulega zmianie. Dół tj. do ok 3500RPM jest gorszy, natomiast powyżej tej wartości odczuwalna jest poprawa.
Punciak robi 160km/h bez kłopotu.
Nie mam żadnych informacji o spalaniu.

Temat jest zalążkiem modyfikacji, którą w ciągu 2 miesięcy postaram się przeprowadzić. Jeżeli będę miał okazję hamować Pandkę przed modyfikacją na pewno to zrobię.

Kolejnym etapem jest zmiana kolektora wydechowego z oryginalnego 4-1 na 4-2-1, oraz wydech o mniejszych oporach przelotowych. Następnie głowica, kolektor dolotowy oraz przepustnica.

Jako że mam Pandę zasilaną LPG, ciekawą opcją wydaje się również przesunięcie kąta zapłonu i nasłuchiwanie stuków by nie przedobrzyć (FES nie da rady?)

Re: Wałek do 1.2 60KM z 1.2 75KM (866)

PostNapisane: Pn 17:47, 28 maja 2012
przez Zwierzak
victor89 napisał(a):Jako że mam Pandę zasilaną LPG, ciekawą opcją wydaje się również przesunięcie kąta zapłonu i nasłuchiwanie stuków by nie przedobrzyć (FES nie da rady?)


W pandzie jest czujnik spalania stukowego, więc jak przedobrzysz to sterownik zetnie i tak kąt.

Co do wałka to na starej głowicy to jest to robota P&P, a korzyści są.

Kompa masz dużego czy małego?

Re: Wałek do 1.2 60KM z 1.2 75KM (866)

PostNapisane: Pn 18:02, 28 maja 2012
przez victor89
Zwierzak napisał(a):
victor89 napisał(a):Jako że mam Pandę zasilaną LPG, ciekawą opcją wydaje się również przesunięcie kąta zapłonu i nasłuchiwanie stuków by nie przedobrzyć (FES nie da rady?)


W pandzie jest czujnik spalania stukowego, więc jak przedobrzysz to sterownik zetnie i tak kąt.

Co do wałka to na starej głowicy to jest to robota P&P, a korzyści są.

Kompa masz dużego czy małego?

Zgadza się że jest to robota PnP.
Czujnik trzeba obserwować. Niestety jest to jeszcze dla mnie dział nieodkryty i nie wiem jak sobie cofnąć zapłon. Wiadomo, na rozpałkę będzie benzyna min. 98 oktanowa, ale taką leję odkąd mam gaz.
Mam dużego.

Re: Wałek do 1.2 60KM z 1.2 75KM (866)

PostNapisane: Pn 18:24, 28 maja 2012
przez Zwierzak
Będziesz do tego potrzebował urządzenie w rodzaju ecumaster czy stag tap 01/02. Nie wiem ile będziesz w stanie ugrać tym.

Re: Wałek do 1.2 60KM z 1.2 75KM (866)

PostNapisane: Pn 19:50, 28 maja 2012
przez waldekb3
No ciekawe mody się zapowiadają . Jeśli dadzą poprawę , to napewno kolejne osoby też wymienia wałek. :D

Re: Wałek do 1.2 60KM z 1.2 75KM (866)

PostNapisane: Pn 20:17, 28 maja 2012
przez marco80
samą wymianą wałka niewiele wskórasz poza zwiększonym spalaniem, jeszcze pogorszy Ci się elastyczność ale o tym już wiesz, musiał byś program pod to pisać a kol.dol. masz plastikowy niewiele da się z nim zrobić

Re: Wałek do 1.2 60KM z 1.2 75KM (866)

PostNapisane: Pn 21:54, 28 maja 2012
przez kaziu1985pn
jak już to wrzucić całą głowę :)

Re: Wałek do 1.2 60KM z 1.2 75KM (866)

PostNapisane: Pn 22:59, 28 maja 2012
przez victor89
Głowica nie jest na razie w zasięgu finansowym :)

Re: Wałek do 1.2 60KM z 1.2 75KM (866)

PostNapisane: Wt 17:39, 29 maja 2012
przez dziadek
Witam, moim skromnym zdaniem biorąc pod uwagę przeznaczenie Pandy, lepiej chyba mieć moment obrotowy jak najniżej i jak najbardziej "stały w zakresie maksymalnego" Silnik jest wtedy dożo elastyczniejszy, można lepiej wykorzystać przełożenia co skutkuje mniejszym spalaniem. Im większa siła napędowa na kołach tym lepsze przyspieszenie na wyższym biegu. Moc maksymalna w pandzie występuje przy wysokich obrotach, wzrasta wtedy spalanie i to dużo. Jak jeździłem dawniej maluchem w kjS w IKS, to zakładaliśmy specjalne wałki rozrządu które podnosiły moc, ale silnik musiał być cały czas wysoko kręcony, wtedy szedł jak przeciąg niestety palił jak Gagarin. Do dalszych ciekawych jak na tamte czasy przeróbek należało:
planowanie głowicy wraz ze zmiana zaworów od żuka jak pamiętam, polerowanie dolotu-wylotu, planowanie głowicy i koła zamachowego, dodatkowy pierścień na tłok, bogatsi wymieniali jeszcze tłoki korbowody i inne pierdoły na "lepsze"
Można było jeszcze zmienić gaźnik, całkowicie przerobić filtr powietrza itd...
taki maluszek spokojnie podchodził do ok 35-40 koni, niestety nikt tego nie mierzył wtedy tak dokładnie jak dziś. Trwałość silnika to ok 5000 km i następny remont.

Re: Wałek do 1.2 60KM z 1.2 75KM (866)

PostNapisane: Cz 13:32, 06 wrz 2012
przez Voyager
No i co zawitały zmiany ?