Strona 1 z 2

Wymiana paska rozrządu - momenty dokręcania

PostNapisane: Cz 11:03, 17 sie 2017
przez dorian_gray
Dzień dobry.
Przestudiowałem całą lekturę dotyczące wymiany kompletu rozrządu w silniku 1.2 zarówno na forach polskich jak i anglojęzycznych.
Zamówiłem oryginalny komplet z serwisu fiata.
Wszystko dotarło - i powiedzmy sobie szczerze iż jestem przygotowany do wymiany. Nawet zaopatrzyłem się w.....klucz dynamometryczny i właśnie zorientowałem sie że nie za bardzo wiem jakich momentów użyć do dokręcenia poszczególnych elementów przy składaniu.
Widzę iż co tutorial to inne wartości. Wczoraj byłem w bibliotece i miałem manual Haynes-a niestety nie było nic o sile dokręcenia śrub.
Proszę zatem o pomoc w tej kwestii - zwaracam sie z uprzejmą prośbą o sprawdzenie i ewentualne skorygowanie tego czego się dowiedziałem.

Napinacz 25Nm lub 28Nm
Łapa przy silniku 50Nm lub 60Nm
Łapa przy karoserii 45 Nm
Koło pasowe - ?
Pompa wody 8Nm lub 10Nm
Alternator - ?

Jeżeli o czymś zapomniałem to proszę o korektę.

Z góry dziękuje.

Wysłane z mojego GT-N7105 przy użyciu Tapatalka

Re: Wymiana paska rozrządu - jakim momentem dokręcić poszcze

PostNapisane: Cz 11:30, 17 sie 2017
przez arnold
Co alternatora. To auto z klimą? Jeśli nie to nie przejmuj się momentem dokrecania bo górna śruba regulujące naciąg jest z nakretką więc klucz może oszukać, a te w bloku są w żeliwie więc można spokojnie mocno odkręcić. Koło pasowe jest przykręcone M8 więc 20 Nm wystarczy. Możesz korzystać z tabeli maksymalnego momentu dokręcania które znajdują się w internecie. Tam jest podany moment zależny od wytrzymałości śruby i jej rozmiaru. Mechanik nie aptekarz i puki nie kręcisz elementów które można zdeformować (stopa korbowodu itp) to możesz korzystać z intuicji.

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka

Re: Wymiana paska rozrządu - jakim momentem dokręcić poszcze

PostNapisane: Cz 14:44, 17 sie 2017
przez Bohdan
Ile dałeś za kompletny rozrząd ori ? :)

Re: Wymiana paska rozrządu - jakim momentem dokręcić poszcze

PostNapisane: Pt 11:49, 18 sie 2017
przez dorian_gray
Właśnie działam z wymianą - niech to .....trafi - gdybym wiedział oddał bym auto do warsztatu.
Utknąłem na napinaczu paska i nie potrafię go odpowiednio ustawić - szukam po necie jakiegoś tutoriala.
Niby kręcąc wałem pasek nie przeskakuje ale od czasu do czasu pojawia się luz.
Znaczniki na napinaczu kompletnie sie nie pokrywają.

Pomógł by ktoś z opisem jak to napiąć aby było prawidłowo?

Re: Wymiana paska rozrządu - jakim momentem dokręcić poszcze

PostNapisane: Pt 12:52, 18 sie 2017
przez arnold
Do tego jest narzędzie specjalne z odwaznikiem, ale po domowemu robi się to łyżką. Śruba napinacza ma wystawać u góry podkładki. Pasek od strony pompy wody ma być idealnie ułożony zębami na kołach. Później podważasz o szpilkę lub inny element bloku napinacz i napinasz tak żeby na najdłuższym odcinku pasek można było wykręcić maks do 90 stopni od normalnej pozycji. No i znaki trzeba kontrolować. Obrazek

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka

Re: Wymiana paska rozrządu - jakim momentem dokręcić poszcze

PostNapisane: Pt 21:04, 18 sie 2017
przez dorian_gray
Dziękuje za info.
Poradziłem sobie metodami - hmmm - chałupniczymi.
Od początku zaznaczyłem swoje własne markery tipexem. przeliczyłem ilość zębów tak aby pasowało z nowym paskiem i oryginalnymi znacznikami. Nie ruszając żadnego koła zsunąłem pasek a następnie w jego miejsce włożyłem nowy jednocześnie konturując aby ilość zębów się zgadzała pomiędzy znacznikami. Aha pompa oczywiście wymieniona na nową Dopiero później założyłem rolkę napinacza i leżąc pod autem jedną ręką napiąłem rolkę tak aby znaczniki na rolce się pokryły - wtedy drugą ręką dokręciłem na 25Nm. Pasek w najdłuższym miejscu się nie wyginał ponad 90 stopni - było mniej. Całość złożona do kupy i pokręciłem około 40 razy na sucho - 10 razy więcej niż rekomendowano. Po wlaniu nowego płynu do chłodnicy wykonałem próbę - samochód odpalił za pierwszym strzałem. Jazda próbna odpowietrzenie i jest ogólnie w porządku.
Teraz czeka mnie wymiana termostatu. Już mam oryginalny - leży od zeszłej zimy na półce i czeka na wymianę. Natomiast problem widzę z miską olejową która totalnie jest przerdzewiała na całej powierzchni. Zastanawiam się czy to wytrzyma do wiosny.

Aha komplet z fiata kupiony przez ebaya ( durna polityka firmy - mieszkam 15 mil od serwisu - nie pozwoliła na odbiór osobisty ) - kosztował mnie 62 funty z dostawą. Promocja ze 135 funtów na 62 - ale tylko przez internet.

Wymiana napinacza osprzętu

PostNapisane: N 16:42, 10 wrz 2017
przez Albercik
Panowie (i Panie) - pytanie do osób posiadających benzynę 1.1/1.2 z klimą.

Jak jest z wymianą napinacza? Jeśli mam zdjęty ten wspornik od altka/klimy i przykręcę napinacz to nie mogę założyć wspornika bo się nie mieści tak, żeby założyć go na szpilki wystające z bloku.

Jak wspornik jest przykręcony do silnika to z kolei zostaje tam 8-10 mm luzu, żeby przykręcić napinacz, więc żadnym kluczem (ampul H6) nie jestem w stanie tam podejść.

Jak to wymieniacie?

// Temat zostawiam, być może w przyszłości komuś się jeszcze przyda. AdaMs

Re: Wymiana napinacza osprzętu

PostNapisane: Śr 11:15, 13 wrz 2017
przez Albercik
Już sobie poradziłem...

Re: Wymiana napinacza osprzętu

PostNapisane: Śr 14:14, 13 wrz 2017
przez morpheus1581
Wierzyłem w Ciebie :wink:

Re: Wymiana napinacza osprzętu

PostNapisane: Śr 19:19, 13 wrz 2017
przez wuja69
Albercik napisał(a):Już sobie poradziłem...

Witam,napisz proszę jak to zrobiłeś,też będę się z tym męczył.

Re: Wymiana napinacza osprzętu

PostNapisane: Śr 20:45, 13 wrz 2017
przez Albercik
Zrobiłem sobie odpowiednie narzędzie. Klucz ampulowy (imbus) H6 z obi dłuuuugi, w kształcie litery L. Do tego szlifierka kątowa z tarczą do nierdzewki (inox) i przyciałem jego krótszą stronę tak, by weszła między napinacz, a nadkole do co mikrona niemalże. I przykręciłem.

Jak potwierdzę, że już nie będę musiał tego rozbierać - będę mógł Ci go po prostu wysłać, a jak wymienisz napinacz - odeślesz mi go z powrotem.

Re: Wymiana napinacza osprzętu

PostNapisane: Cz 21:52, 14 wrz 2017
przez wuja69
Dzięki wielkie,jakby co to dam znać.Pozdrawiam.

Re: Wymiana paska rozrządu - momenty dokręcania

PostNapisane: Pn 21:50, 25 wrz 2017
przez thomson
Ile czasu zajmie ogarniętemu mechanikowi wymiana paska rozrządu, rolki napinacza i pompy wody? Mam do wymiany rozrząd, tłumik końcowy i tuleję wahacza, dzwoniłem do warsztatu i kazali mi się przygotować na 8 godzin, z czego najwięcej zabawy będzie z rozrządem właśnie. W tym warsztacie jest ze 2 mechaników i ze 2 pomocników co mogą na raz przy aucie dłubać. Możliwe, że to tyle potrwa?

Re: Wymiana paska rozrządu - momenty dokręcania

PostNapisane: Pn 23:00, 25 wrz 2017
przez morpheus1581
Widać że mechanik ma czas.

Re: Wymiana paska rozrządu - momenty dokręcania

PostNapisane: Pn 23:13, 25 wrz 2017
przez arnold
Lepiej wziąć auto na dzień niż później tłumaczyć się że będzie po 7 godzinach, a nie po 5. Wszystkich prac też nie można robić na raz.

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka