Dziś rozmawiałem o tym z Bobofrutem, mnie taka sytuacja spotkała po powrocie z nart - panda w tym czasie stała pod wiatą na mrozie - postanowiłem spróbować to zreanimować z racji, że koszt linek to minimum 100zł po za ASO czyli razem 200zł a winowajcą nie są same linki tylko końcowe gumki na zakończeniu pancerza na skrzyni.
Psikanie WD 40 i tym podobnymi preparatami nie pomaga lub daje bardzo krótkotrwałą poprawę. Ja zrobiłem tak i zapewniam skuteczność metody w 100%;
- wpierw zabawa w ginekologa i demontaż linek - operacja banalna choć czasochłonna, wymaga demontażu kilku elementów wnętrza oraz w przypadku bardziej doposażonych Pand róznież ciasno jest pod maską, warto zdemontować akumulator, mogę opisać szczegóły zainteresowanym
- jak linki są już na stole to odcinamy resztki gumki harmonijki na końcach linek przy kulkach od krzynki
- całość dokładnie czyścimy (tu przydatne jest WD 40) całość trzeba rozruszać, a wydobywający się z pod końcówki pancerza syf wycieramy do sucha aż uzyskamy ruchliwość i maksymalnie wszystko wyczyścimy.
- końcówki linek smarujemy smarem miedzianym wymieszanym z grafitowym - fiat w oryginale stosuje grafitowy
- teraz to co najważniejsze należy zaopatrzyć się w dętkę rowerową od roweru typu treking by nie była za wąska ani za szeroka ja taką miałem starą ze swojego roweru mam opony 700x32 wycinamy odcinki o długości maksymalnie wysuniętych linek, nakładamy dętkę na końce pancerza i przypinamy je opaskami plastikowymi (trykotki) na końcu przy pancerzu,
- całość w środku wypełniamy do oporu smarem, ja użyłem grafitowy bo taki miałem pod ręką nie gęstnieje za mocno i nie rozrzedza się za bardzo,
- po wypełnieniu smarem zapinamy drugą opaską przy główce do zapinania do skrzyni biegów i w ten sposób zamykamy całość
- nadmiary opasek (trykotek) odcinamy
- składamy samochód z powrotem i cieszymy się dobrze działającymi biegami
Czemu tak ,a nie wymiana linek ....chym bo jest satysfakcja, bo jest trwalsze niż oryginał, bo koszty w moim wypadku to zero złotych i trochę czasu, a dla tych co musza kupić dętkę to jakieś 8-9zł, koszt w ASO to cały element wraz z wybierakiem ok. 450zł +/- zależy od ASO w motozbycie linki można dostać pojedynczo koszt ok. 110-120zł za jedną, z racji kosztów, wytrzymałości i satysfakcji polecam moją metodę