Szkoda, że nie podałeś jaki rocznik auta, ile ma nakręcone km, lub może mieć w rzeczywistości, skoro to van, to mógł być ostro eksploatowany. Klekotanie zmieniające się wraz za zmianą obrotów i obciążenia wskazuje na luzy na panewkach korbowodowych oraz tłokach w cylindrach, silniki fiatowskie serii FIRE są bardzo wytrzymałe, ale każdy nawet najlepszy motor można zużyć i zniszczyć eksploatacją w stylu " w p....dę i na gaz" lub "gaz w podłogę i ogień na tłoki" jak mówi mój serdeczny kolega
Odnośnie wymiany silnika na model 1.2 nie odpowiem, bo nie znam tematu, ale istnieje przecież coś takiego jak remont silnika
producent silnika przewiduje taką opcję, dla cylindrów jest podany jeden nadwymiar naprawczy 0,4 mm, dla czopów korbowodowych i głównych wału korbowego dwa podwymiary - 0,254 mm i 0,504 mm.
Kupisz używany silnik, skąd będziesz wiedział w jakim rzeczywiście jest stanie ??